BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas I-III
Data: [1999]
Badacz: Danuta Wesołowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie uwarunkowań preferencji czytelniczych uczniów nauczania początkowego. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, którym objęto 25 uczniów uczęszczających do klasy drugiej szkoły podstawowej oraz 25 nauczycieli klas początkowych. W przypadku uczniów zastosowano technikę wywiadu, do nauczycieli skierowano zaś ankietę własnej konstrukcji: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Wyniki badania ujawniły, że trzech uczniów (dwóch chłopców i dziewczynka) nie czytało książek samodzielnie, bo nie lubiło czytać, a książki w domu czytali lub opowiadali im rodzice. Pozostali badani, czyli 22 osoby (13 dziewcząt i dziewięciu chłopców), czytali samodzielnie książki, z czego 80% zadeklarowało, że robi to, bo chce więcej wiedzieć, a 60% – bo lubi czytać i chce lepiej opanować technikę czytania. Dziewczynki preferowały baśnie, bajki i książki przygodowe, chłopcy zaś komiksy, baśnie i książki przygodowe. Wymieniono również książki o kosmosie, wynalazkach, z przepisami kulinarnymi, o technice, modzie, modelarstwie oraz krawiectwie dla lalek. Zdaniem badanych nauczycieli czytelnictwo wśród uczniów miało znaczący wpływ na efekty kształcenia z języka polskiego. 80% nauczycieli starało się pozyskać dla celów rozwoju czytelnictwa rodziców dzieci oraz organizowało konkursy czytania. Tyle samo badanych współpracowało z bibliotekarzem szkolnym w celu zainteresowania dzieci książką. 72% nauczycieli opowiadało dzieciom utwory literackie napisane prozą, poświęcali na to specjalne lekcje. Taka sama liczba nauczycieli organizowała inscenizacje na podstawie lektury, gdy dostrzegali, że dzieci podejmowały próby samodzielnego odtworzenia tekstu, a 52% organizowało improwizowaną inscenizację najciekawszych wydarzeń z książki. 50% nauczycieli starało się wytworzyć między dziećmi a autorem więź emocjonalną, pokazując różne fotografie, 32% czyniło podobnie, by więź taką nawiązać między dziećmi a samym utworem literackim. 36% nauczycieli organizowało godziny pięknego czytania wybranych książek. Tylko 20% opowiadało dzieciom utwory w różnych sytuacjach i poza lekcją języka polskiego, 12% organizowało inscenizacje komicznych wydarzeń z lektur lub wytwarzało więź emocjonalną między dziećmi a utworem poprzez pokazywanie filmu. Niewielu nauczycieli stosowało dzienniczki lektur dla zainteresowania nimi rodziców i przygotowania do pisania wypracowań, dokonywało przemyślanej prezentacji książki oraz uważało, że stan czytelnictwa wpływa pozytywnie na poziom inteligencji, kultury zachowania i sposób kształtowania osobowości.

Deskryptory TESE: literatura dla dzieci i młodzieży, literatura, szkoła podstawowa, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, czytanie
TESE descriptors: children's and youth literature, literature, primary school, generalist teacher, reading
Publikacje:
  • Wesołowska, D. (1999). Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas I-III. Z Doświadczeń Pedagoga, 3/4, 109-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"