Tytuł badania: |
Rozwijanie zdolności myślenia dywergencyjnego jako czynnik podnoszący skuteczność kształcenia |
Data: |
1 listopada 1997 – 15 grudnia 1997 |
Badacz: |
Artur Stachura |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy związku między abstrakcyjnością-konkretnością i konwergencyjnością-dywergencyjnością zadań matematycznych a rozwojem płynności i giętkości myślenia dywergencyjnego. Główny problem badawczy sformułowano w pytaniu: Czy wprowadzenie zadań zwiększających zdolność myślenia dywergencyjnego zwiększa skuteczność kształcenia? Badaniem objęto trzy publiczne szkoły podstawowe w Częstochowie, w tym osiem oddziałów klasy trzeciej (łącznie 198 uczniów). Uczestników podzielono na cztery grupy: trzy grupy eksperymentalne (E1, E2 i E3) oraz kontrolną (K). Skuteczność kształcenia zmierzono dwoma sprawdzianami. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że większość uczniów była dobrze przygotowana do przyswajania nowego materiału programowego. Wykazano, że po pierwszym sprawdzianie ponad 78% wszystkich uczniów opanowało sześć z ośmiu wymagań. Natomiast po drugim ponad 50% ogółu badanych przyswoiło osiem lub więcej z 11 wymagań. Odnotowano także znaczną różnicę między średnimi wynikami w grupach K i E1 a wynikami w grupach E2 i E3. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono, że wprowadzenie czynnika eksperymentalnego w grupie E1 nie wpłynęło na skuteczność kształcenia względem grupy kontrolnej, z kolei w pozostałych grupach eksperymentalnych (E2 i E3) zwiększyło poziom skuteczności z niższego przed badaniem do równego po eksperymencie. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, środki dydaktyczne, program nauczania, rozwój dziecka, rozumienie, rozumowanie, szkolnictwo podstawowe |
TESE descriptors: |
mathematics, learning outcome, learning process, learning, teaching resourses, curriculum, child development, comprehension, reasoning, primary education |
Publikacje: |
- Stachura, A. (1999). Rozwijanie zdolności myślenia dywergencyjnego jako czynnik podnoszący skuteczność kształcenia. W: K. Denek i T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu (s. 207-216). Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
|