BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwód w rodzinie a sytuacja szkolna dziecka
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Beata Zinkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu rozwodu rodziców na sytuację szkolną dziecka. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: Rozbicie rodziny ma negatywny wpływ na sytuację szkolną dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rozwód rodziców hamuje aktywność społeczną dziecka. Wpływ rozbicia rodziny na sytuację szkolną dziecka jest uzależniony od: intensywności przeżycia rozwodu przez dziecko, okoliczności towarzyszących rozwodowi. W badaniu wzięło udział 70 uczniów z klas I–III szkół podstawowych w Krakowie, pochodzących z rodzin rozbitych. W grupie kontrolnej znalazło się 70 uczniów z tych samych klas, pochodzących z pełnych rodzin. W badaniu posłużono się: kwestionariuszem wywiadu z matką, testami osiągnięć szkolnych z języka polskiego i matematyki, testem socjometrycznym Moreno, Arkuszem Zachowania się Ucznia B. Markowskiej, Kwestionariuszem Samooceny B. Kaji. Wśród dzieci z rozbitych rodzin 31,5% było akceptowanych w środowisku rówieśniczym, a 68,5% nieakceptowanych, w tym odrzuconych i izolowanych. W grupie kontrolnej akceptowanych w klasie szkolnej było 64,2% uczniów, a nieakceptowanych – 35,8%. Uczniowie z rozbitych rodzin, izolowani przez kolegów, byli: nieśmiali (64,2%), lękliwi i płaczliwi (21,4%), bez inicjatywy (90%), niezaradni (23%), nieodporni na stresy (50%). Osoby z grupy zasadniczej, odrzucone przez kolegów, charakteryzowały się zachowaniami symptomatycznymi dla niedostosowania społecznego, np. lekceważeniem obowiązków szkolnych (80%), czynną i bierną agresją (52,8%), uporem i przekorą (30%), dokuczliwością (31,4%), impulsywnością (50%), tendencjami negatywistycznymi (18,5%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że: osoby z rozbitych rodzin uzyskują nieco gorsze wyniki w nauce niż dzieci z pełnych rodzin; dzieci, których rodzice się rozwiedli, miały mniejszą motywację do nauki; osoby z rozbitych rodzin były częściej izolowane i odrzucane przez rówieśników niż osoby z pełnych rodzin; rozwód rodziców powoduje u dzieci wczesnoszkolnych zaburzenia w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami; dzieci z rozbitych rodzin mają zaniżoną samoocenę.

Deskryptory TESE: rodzina niepełna, rodzice, niepowodzenie szkolne, rodzina, postawa wobec szkoły, klasa, relacje interpersonalne, atmosfera w klasie
TESE descriptors: one-parent family, parents, school failure, family, attitude towards school, class, interpersonal relations, classroom climate
Publikacje:
  • Zinkiewicz, B. (1995). Rozwód w rodzinie a sytuacja szkolna dziecka. W: T. Sołtysiak (red.), Zjawiska patologii społecznej (s. 193-203). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"