BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziomy rozwoju umiejętności pisania uczniów klasy I
Data: wrzesień 1996
Badacz: Halina Mrugała
Abstrakt:

Celem badania było określenie przygotowania dzieci do opanowania i kształcenia umiejętności pisania oraz udzielania odpowiedzi na postawione pytania, a także wykazanie, jakie umiejętności w pisaniu osiągały dzieci z klasy pierwszej. Badanie objęto 28 uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej w Warszawie, w tym 14 dziewczynek i 14 chłopców. 21 dzieci uczęszczało wcześniej do przedszkoli wielooddziałowych, a siedmioro do oddziału „0” przy szkole. Naukę czytania i pisania w pierwszym półroczu przeprowadzono w oparciu o elementarz Litery E. i F. Przyłubskich, a w drugim półroczu – o podręczniki H. Dobrowolskiej Moja pierwsza czytanka, Moje pierwsze ćwiczenia. Badania testowe (zadania testowe, testy do odwzorowania, przepisywania, pisania z pamięci i pisania ze słuchu) oraz analizę wytworów dziecka (rysunek na dany temat) przeprowadzono we wrześniu 1996 roku. Wyniki badania ujawniły różny poziom przygotowania dzieci do nauki pisania. Stworzono trzy profile sprawności tego przygotowania: 1. Dzieci z grupy A (dobrze i bardzo dobrze przygotowane do pisania) rozwijały swoje umiejętności harmonijnie, popełniały mniej błędów w każdym zadaniu i rodzaju ćwiczenia, ich styl pisania prezentował również wyższy poziom graficzny i literowy niż dzieci z pozostałych grup. 2. Wśród dzieci z grupy B (średnio przygotowane do nauki pisania) można było wyróżnić te, które już po okresie elementarzowym osiągnęły wyniki równie wysokie, co dzieci z grupy A (gdzie też je przesunięto), oraz dzieci, których wskaźniki popełnianych błędów były znacznie wyższe od dzieci z grupy A, miały słabiej utrwalone obrazy wzrokowe pisanych wyrazów oraz spore problemy z prawidłowym łączeniem liter. 3. Dzieci z grupy C (słabo przygotowane do pisania) były najmniej liczne i uczęszczały na zajęcia wyrównawcze. Potrafiły przepisać tekst z tablicy i książki, pisały też z pamięci i ze słuchu, lecz wskaźniki popełnianych przez nie błędów graficznych i literowych były wysokie. Tylko u dwóch uczniów z tej grupy zanotowano znaczny przyrost umiejętności. Pozostała trójka dzieci nie zdołała wyrównać braków z okresu przedszkolnego, co powiązano z zaniedbaniami środowiskowymi.

Deskryptory TESE: umiejętności pisania, szkoła podstawowa, rozwój dziecka, efekt uczenia się, pisanie
TESE descriptors: written skills, primary school, child development, learning outcome, writing
Publikacje:
  • Mrugała, H. (1999). Poziomy rozwoju umiejętności pisania uczniów klasy I. Z Doświadczeń Pedagoga, 3/4, 127-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"