BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom zachowań agresywnych uczniów pierwszych klas gimnazjalnych w Łodzi
Data: 2003
Badacz: Agnieszka Komorowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jaki jest poziom zachowań agresywnych wśród uczniów pierwszych klas gimnazjalnych? W jaki sposób uczniowie demonstrują swoją agresję? Czy uczniowie potrafią kontrolować wybuchy agresji? Próbę badawczą stanowiło 60 uczniów uczęszczających do pierwszej klasy szkół gimnazjalnych zlokalizowanych w Łodzi. Do zebrania materiału wykorzystano Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji (IPSA). 40% dziewcząt i 70% chłopców charakteryzowało się wysokim poziomem skłonności do działań odwetowych (przeciętnym – odpowiednio 36,7% i 13,3%, niskim – 23,3% i 16,7%). Stwierdzono również, że 30% ankietowanych przejawiało wysoki poziom samoagresji emocjonalnej (przeciętny – 23,3%, niski – 46,7%), natomiast wysoki poziom samoagresji fizycznej – 43,3% dziewcząt i 70% chłopców. Ponadto odsetek osób wrogo nastawionych do otoczenia wynosił w przypadku uczennic 46,7%, a uczniów – 66,7% (niski poziom wyróżniał 10% dziewcząt i 6,7% uczniów). Wysoki poziom agresji przemieszczonej odnotowano u ponad połowy badanych (51,7%), przeciętny – 18,3%, a niski – 30%. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić także różnicę pomiędzy płciami na poziomie wysokim w zakresie agresji fizycznej na niekorzyść chłopców (33% wśród uczennic i 46% wśród uczniów).

Deskryptory TESE: przemoc, zachowania, zachowania społeczne, uczeń, kompetencje społeczne, postawa, przemoc szkolna
TESE descriptors: violence, behaviour, social behaviour, pupil, social competences, attitude, bullying
Publikacje:
  • Komorowska, A. (2004). Poziom zachowań agresywnych uczniów pierwszych klas gimnazjalnych w Łodzi. Kultura i Edukacja, 2, 93-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"