BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wypalenia zawodowego nauczycieli przedszkoli
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Joanna Milczarek
Abstrakt:

Przedmiotem badania był poziom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli pracujących w przedszkolu. Wyznaczono następujące cele badawcze: opisać rozmiary zjawiska wypalenia zawodowego wśród nauczycieli placówek przedszkolnych, określić strukturę wypalenia wśród badanych oraz scharakteryzować różnice poziomu i struktury wypalenia wśród nauczycieli z różnych typów placówek przedszkolnych: ogólnodostępnych, integracyjnych oraz specjalnych. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: nie istnieją różnice pomiędzy nauczycielami przedszkoli integracyjnych i specjalnych w poziomie wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i zaangażowania osobistego; nie istnieją różnice pomiędzy nauczycielami przedszkoli ogólnodostępnych i specjalnych w poziomie wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i zaangażowania osobistego; nie istnieją różnice pomiędzy nauczycielami przedszkoli ogólnodostępnych i przedszkoli integracyjnych w poziomie wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i zaangażowania osobistego. Okazało się, że niski poziom wypalenia zawodowego prezentowało 20% nauczycieli z placówek integracyjnych, 10% z ogólnodostępnych i 2,5% ze specjalnych. Syndrom wysokiego wypalenia objawiało 7,5% nauczycieli z przedszkoli integracyjnych, 12,5% z ogólnodostępnych i 12,5% ze specjalnych. Z kolej średni poziom wypalenia stwierdzono u 72,5% nauczycieli z placówek integracyjnych, 77,5% z ogólnodostępnych i 85% ze specjalnych. Stwierdzono dodatnią korelację pomiędzy wyczerpaniem emocjonalnym a depersonalizacją, co oznacza, że im większe jest wyczerpanie nauczyciela, tym większą przejawia on depersonalizację. Korelacja ta była na poziomie umiarkowanym, a zależność – na istotnym. Nie stwierdzono różnic w zakresie wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i zaangażowania osobistego pomiędzy nauczycielami ze wszystkich typów badanych placówek. Zauważono ponadto, że im większe jest wyczerpanie nauczycieli, tym mniejsze jest ich osobiste zaangażowanie.

Autorskie słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, przedszkole
Author's Keywords: job burnout, kindergarten
Deskryptory TESE: nauczyciel, praca, osobowość, satysfakcja zawodowa, placówka przedszkolna
TESE descriptors: teacher, labour, personality, occupational satisfaction, pre-primary institution
Publikacje:
  • Milczarek, J. (2005). Poziom wypalenia zawodowego nauczycieli przedszkoli. Ruch Pedagogiczny, ¾, 47-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"