BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wypalenia zawodowego nauczycieli a adekwatność oceniania osiągnięć szkolnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie nauczania zintegrowanego
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Iwona Chrzanowska, Joanna Milczarek
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między poziomem wypalenia zawodowego nauczycieli a adekwatnością oceniania osiągnięć szkolnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie nauczania zintegrowanego. W ramach badania próbowano scharakteryzować rozmiary zjawiska wypalenia zawodowego wśród nauczycieli, określić strukturę wypalenia oraz różnice poziomu i struktury wypalenia wśród nauczycieli z obu typów szkół (ogólnodostępna szkoła podstawowa, specjalne szkoły podstawowe dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim). Sformułowano następujące hipotezy badawcze: nie istnieją różnice pomiędzy nauczycielami nauczania zintegrowanego szkół podstawowych ogólnodostępnych i specjalnych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w zakresie wskaźnika globalnego wypalenia; nie istnieją różnice pomiędzy nauczycielami obu typów szkół w poziomie wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i zaangażowania osobistego; adekwatność oceniania osiągnięć uczniów z języka polskiego jest zależna od struktury i poziomu wypalenia nauczycieli w obu typach placówek. Im mniej wypalony nauczyciel, tym bardziej adekwatna ewaluacja; adekwatność oceniania osiągnięć uczniów z matematyki jest zależna od struktury i poziomu wypalenia nauczycieli w obu typach placówek. Im mniej wypalony nauczyciel, tym bardziej adekwatna ewaluacja. W badaniu wzięło udział łącznie 60 nauczycieli – 30 z ogólnodostępnej szkoły podstawowej i 30 ze szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Poziom wypalenia zawodowego zmierzono za pomocą kwestionariusza MBI Christiny Maslach. Posłużono się także testem osiągnięć szkolnych, którym objęto 780 uczniów z klas I-III szkoły podstawowej, 601 ze szkół ogólnodostępnych i 179 ze szkół specjalnych. Wysoki poziom wypalenia zawodowego prezentowało po 13% nauczycieli z obu typów szkół. Niski poziom dotyczył 23% nauczycieli ze szkół specjalnych i 17% z ogólnodostępnych, a średni poziom – 64% respondentów ze szkół specjalnych i 70% z ogólnodostępnych. Na podstawie wyników sformułowano wniosek, że nauczyciele nauczania zintegrowanego znajdują się w grupie ryzyka osób zagrożonych wypaleniem zawodowym. Ponadto zauważono u badanych nauczycieli wysoki i średni stopnień depersonalizacji, który może wpływać ujemnie na ocenianie osiągnięć uczniów i przedmiotowe traktowanie wychowanków. Okazało się, że nauczyciele z obu typów szkół o wysokim poziomie wypalenia zawodowego lepiej wartościują wyniki w zakresie języka polskiego i matematyki.

Autorskie słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, osiągnięcia szkolne
Author's Keywords: job burnout, school achievements
Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń, ocenianie, osobowość, krytycyzm, uczeń
TESE descriptors: special educational needs, disadvantaged background, teacher, teacher-student relation, marking, personality, critical sense, pupil
Publikacje:
  • Chrzanowska, I. i Milczarek, J. (2005). Poziom wypalenia zawodowego nauczycieli a adekwatność oceniania osiągnięć szkolnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie nauczania zintegrowanego. Ruch Pedagogiczny, 3/4, 31-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"