BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Swoboda ucznia w poglądach nauczycieli i oczekiwaniach młodzieży
Instytucja:
Data: 1993 – 1994
Badacz: Ewa Muszyńska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była swoboda ucznia publicznej szkoły podstawowej w jego relacjach z nauczycielami. Swoboda jest tu rozumiana jako możliwość nieograniczonej wpływami społecznymi autosterownej aktywności. Wyróżniono trzy poziomy swobody – wysoki (brak jakiejkolwiek presji ze strony nauczyciela), umiarkowany (stosowanie przez nauczyciela uwag, sugestii itp. oraz gdy zachowanie nauczyciela w danej kwestii jest różne), niski (odgórne ustalanie wymagań przez nauczyciela oraz stosowanie przymusu do ich egzekwowania). W badaniu uwzględniono wiek uczniów i ich miejsce zamieszkania. Badaniem objęto uczniów i nauczycieli z 50 różnych szkół (wielkomiejskich, małomiasteczkowych i wiejskich). Uczniom klas początkowych nauczyciele pozostawiali najczęściej umiarkowany poziom swobody, najrzadziej zaś pełną swobodę. Uczniowie klas wyższych byli najczęściej zupełnie pozbawieni swobody, najrzadziej pozostawiano im umiarkowaną swobodę. Pełna swoboda u uczniów klas początkowych dotyczyła najczęściej sposobu realizacji zadania, o ile możliwe były różne sposoby ich rozwiązania (np. zadania z plastyki). Młodsi uczniowie stosunkowo często doświadczali także pełnej swobody w wyrażaniu myśli, przy czym nie dotyczyło to sposobu wypowiedzi. Uczniowie wyższych klas szkoły podstawowej najczęściej doświadczali pełnej swobody w zakresie sposobu ubierania się, spędzania przerw, głoszenia własnych poglądów, ustalania terminów klasówek, wyboru osoby, z którą uczeń siedział w ławce, fryzury i noszenia makijażu. W żadnej z badanych szkół i niezależnie od wieku uczniów nie pozostawiało im się pełnej swobody w sprawach nauki i w kwestii zachowania względem rówieśników. Nauczyciele zwracali również zwykle uwagę na właściwe zachowanie uczniów względem dorosłych i gdy nie wykonywali polecenia bezpośrednio do nich adresowanego. Nauczyciele nie tolerowali także palenia papierosów i używania niecenzuralnych słów.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, przemoc, atmosfera w klasie, dyscyplina szkolna, relacje interpersonalne, młodzież
TESE descriptors: teacher-student relation, violence, classroom climate, school discipline, interpersonal relations, youth
Publikacje:
  • Muszyńska, E. (1996). Swoboda, przymus i przemoc w szkole: rzeczywistość i postulaty. Studia Edukacyjne, 2, 121-137.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"