BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecięcy stereotyp mamy
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Halina Zgółkowa
Abstrakt:

Badanie dotyczyło dziecięcego stereotypu członków rodziny, w publikacji przedstawiono wyniki dotyczące stereotypu mamy. Badaniem objęto 250 dzieci w wieku od trzech do ośmiu lat, którym zadano pytanie Kto to jest mama? Stwierdzono, że dziecięce definicje nie dotyczyły mamy jako ogólnego pojęcia, ale zawsze konkretnej mamy. Słowo mama było traktowane jako nazwa własna. Element rodzicielstwa nie był powszechny ani najważniejszy, cechy biologiczne były zdecydowanie drugorzędne wobec obrazu funkcjonalnego. Konotacje leksykalne otwierane przez słowo mama podzielono na cztery grupy: jak wygląda, w co jest ubrana, co robi, czym się zajmuje, jaki ma charakter. Widoczny był aksjologiczny charakter mamy.

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój poznawczy, rozumienie, język, rodzice
TESE descriptors: child, cognitive development, comprehension, language, parents
Publikacje:
  • Zgółkowa, H. (1996). Dziecięcy stereotyp mamy. W: E. Sękowska (red.), Świadomość językowa – kompetencja – dydaktyka (s. 125-129). Warszawa: Elipsa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"