Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, czym dla dzieci jest zdziwienie i czy rozumienie jego istoty wiąże się z rozumieniem fałszywych przekonań. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Niespodziewanej Zmiany, Testem Zwodniczego Pudełka oraz historyjką obrazkową Gucio. W badaniu uczestniczyło 120 dzieci w wieku od trzech do sześciu lat zamieszkujących środowisko wielkomiejskie (Kraków). Kryterium doboru próby stanowił wiek dziecka (jednocześnie kontrolowano następujące zmienne: płeć respondentów oraz wykształcenie rodziców). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że im starsze dzieci, tym zasadniczo lepiej radzą sobie one z testami fałszywych przekonań. Wykazano, że odsetek błędnych odpowiedzi w Teście Niespodziewanej Zmiany wśród trzylatków i pięciolatków wynosił odpowiednio 90% i 12%; natomiast w Teście Zwodniczego Pudełka: 72% i 8%. Ponadto ustalono, że badani w wieku pięciu lat istotnie lepiej rozumieli istotę zdziwienia jako emocji powstającej w wyniku doświadczenie sprzeczności między oczekiwaniami a rzeczywistością. |