BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecięce teorie umysłu. Jak dzieci rozumieją zdziwienie?
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Marta Białecka-Pikul
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi, czym dla dzieci jest zdziwienie i czy rozumienie jego istoty wiąże się z rozumieniem fałszywych przekonań. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Niespodziewanej Zmiany, Testem Zwodniczego Pudełka oraz historyjką obrazkową Gucio. W badaniu uczestniczyło 120 dzieci w wieku od trzech do sześciu lat zamieszkujących środowisko wielkomiejskie (Kraków). Kryterium doboru próby stanowił wiek dziecka (jednocześnie kontrolowano następujące zmienne: płeć respondentów oraz wykształcenie rodziców). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że im starsze dzieci, tym zasadniczo lepiej radzą sobie one z testami fałszywych przekonań. Wykazano, że odsetek błędnych odpowiedzi w Teście Niespodziewanej Zmiany wśród trzylatków i pięciolatków wynosił odpowiednio 90% i 12%; natomiast w Teście Zwodniczego Pudełka: 72% i 8%. Ponadto ustalono, że badani w wieku pięciu lat istotnie lepiej rozumieli istotę zdziwienia jako emocji powstającej w wyniku doświadczenie sprzeczności między oczekiwaniami a rzeczywistością.

Deskryptory TESE: dziecko, rozumienie, kompetencje, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: child, comprehension, competence, child development, pre-primary education
Publikacje:
  • Białecka-Pikul, M. (2001). Dziecięce teorie umysłu. Jak dzieci rozumieją zdziwienie? Psychologia Rozwojowa, 1-2, 11-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"