Obserwuj
Tytuł badania: |
e-Doświadczenia w fizyce |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na m.in. następujące pytania: Jak przeprowadzane na lekcjach doświadczenia fizyczne wpływają na zainteresowanie fizyką (ilość doświadczeń i ich jakość)? W jaki sposób wykorzystywanie doświadczeń fizycznych na lekcjach wiąże się z wyborem fizyki jako przedmiotu zdawanego na egzaminie maturalnym, a następnie kierunku studiów? Które zagadnienia fizyczne należy przedstawić za pomocą e-doświadczeń? Do zebrania materiału badawczego posłużono się techniką ankiety audytoryjnej, którą objęto 2000 uczniów klas maturalnych uczęszczających do szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Wśród respondentów 54,2% stanowili mężczyźni, a 45,8% kobiety. Dobór próby miał charakter losowy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zainteresowanie fizyką wśród ankietowanych uczniów było raczej małe (zaledwie jedna czwarta osób deklarowała wysokie zainteresowanie tym przedmiotem). Ustalono również, że jedynie 22% respondentów zamierzało podjąć studia wyższe związane z fizyką (w tym większość na uczelniach technicznych). Zwrócono uwagę, że 69,9% badanych nie uczestniczyło nigdy w lekcji fizyki, na której wykorzystywano symulacje komputerowe. Ponadto wykazano, że 73,1% uczniów zdecydowanie preferowało lekcje z udziałem doświadczeń. Jednak odnotowano, że w przeważającej liczbie przeprowadzał je nauczyciel bez udziału uczniów. |
Deskryptory TESE: |
fizyka, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, ocena uczących się, korzystanie z Internetu, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
physics, secondary education, secondary school, evaluation of students, Internet usage, ICT |
Publikacje: |
- Raport. Wyniki badań przeprowadzonych na grupie odbiorców. (2010). Pobrane z http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/raporty-pl
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.