BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci z zespołem Downa w wieku od 4 do 8 lat
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: J. Dadej, Elżbieta Maria Minczakiewicz, A. Wenc
Abstrakt:

Celem badania było określenie stopnia umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z zespołem Downa w wieku od czterech do ośmiu lat i ukazanie różnic indywidualnych w tym zakresie. Badaniem objęto 20 dzieci z zespołem Downa uczęszczających do krakowskich przedszkoli, 14 chłopców i 6 dziewcząt; 30% miało lekki, 70% umiarkowany stopień upośledzenia umysłowego. Zastosowano obserwację, analizę dokumentacji psychologicznej i logopedycznej, wywiad; wykorzystano Kartę Oceny Zachowań Komunikacyjnych Dziecka z Uszkodzonym Słuchem K. Krakowiak i M. Panasiuk. Badanie przeprowadziły studentki pedagogiki specjalnej i Podyplomowego Studium Logopedycznego WSP w Krakowie: A. Wenc i E. Dadej. Stwierdzono, że u wszystkich dzieci rozwój mowy był opóźniony, występowały liczne wady; 40% opanowało umiejętność mówienia i rozumienia, 50% nie mówiło, ale rozumiało, 10% nie mówiło i nie rozumiało. W zakresie zachowań społecznych dzieci wykazywały stosunkowo wysoki poziom umiejętności. W zakresie porozumiewania się fonicznego umiejętności były zróżnicowane; 60% koncentrowało się na sygnałach mowy, 70% używało głosu jako sygnału kierowanego do otoczenia, 20% wyrażało nim stany wewnętrzne; 60% potrafiło naśladować dźwięki otoczenia, 55% kojarzyło wypowiadane słowa z desygnatami. W zakresie umiejętności mówienia 35% umiało powtarzać krótkie zdania, 50% tylko pojedyncze słowa; 20% chętnie powtarzało zasłyszane słowa; 30% potrafiło odtwarzać krótkie teksty. W zakresie umiejętności posługiwania się językiem mówionym 55% osiągnęło wyniki wskazujące na dominację przedjęzykowych form komunikacyjnych. W zakresie zachowań gestowo-mimicznych poziom 75% dzieci uznano za niewystarczający. Ogólna ocena zachowań komunikacyjnych wykazała, że 40% dzieci osiągnęło poziom wskazujący na możliwość nawiązania i utrzymania kontaktu z najbliższym otoczeniem. Stwierdzono, że żadne dziecko nie osiągnęło poziomu rozwoju mowy adekwatnego do wieku; istotną rolę w rozwoju umiejętności komunikacyjnych odgrywały własna aktywność dzieci i środowisko wychowawcze.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, umiejętności komunikowania się, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, dziecko, edukacja przedszkolna, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, język
TESE descriptors: disability, intellectual disability, communicative competences, non-verbal communication, verbal communication, child, pre-primary education, child development, cognitive development, language
Publikacje:
  • Minczakiewicz, E. (1997). Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci z zespołem Downa w wieku od 4 do 8 lat. Logopedia, 24, 85-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"