Tytuł badania: |
Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Ewelina Kawiak |
Abstrakt: |
Głównym celem badania było określenie umiejętności matematycznych wybranej grupy dzieci sześcioletnich. Badaniem objęto 20 dzieci w wieku sześciu lat z Miejskiego Przedszkola nr 2 w Będzinie w województwie śląskim. Badanie miało charakter diagnostyczno-weryfikacyjny i przeprowadzono je w trzech etapach. W pierwszym etapie badania dokonano oceny umiejętności matematycznych dzieci z zastosowaniem metody zawartej w podręczniku Dziecięca matematyka Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. W drugim przeprowadzono szereg ćwiczeń praktycznych z wykorzystaniem metody tej samej autorki. W trzecim dokonano powtórnego pomiaru umiejętności uczniów. Podczas trwania całego eksperymentu prowadzono również obserwacje. W zakres badań weszły następujące umiejętności i osiągnięcia szkolne z obszaru matematyki: orientacja w przestrzeni, orientacja w czasie, umiejętność kształtowania pojęcia liczby. Uwzględniono również kompetencje poznawcze uczniów. Zastosowanie metody zaproponowanej przez E. Gruszczyk-Kolczyńską w sposób istotny wpływało na podniesienie kompetencji matematycznych uczniów. Stwierdzono wzrost kompetencji dzieci w zakresie rozumienia pojęcia liczby i orientacji przestrzennej (różnice statystycznie istotne). Najmniejsze postępy pojawiły się w przypadku orientacji w czasie. Znacznej poprawie uległy kompetencje poznawcze dzieci w postaci definiowania nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii, wybierania w zabawie gier liczbowych, chętnego rozwiązywania zagadek matematycznych oraz posiadania umiejętności matematycznych większych od oczekiwanych. |
Author's Keywords: |
maturity of school, abilities of mathematical |
Deskryptory TESE: |
matematyka, umiejętności podstawowe, dziecko, edukacja przedszkolna, podręcznik, metodyka, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: |
mathematics, basic skills, child, pre-primary education, textbook, learning theory, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
- Kawiak, E. (2012). Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich. Chowanna, 2(39), 215-224.
|