Tytuł badania: |
Propozycja nowej metody oceny rozwoju funkcji czytania – test słów i zdań łańcuchowych |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 1997 – październik 1997 |
Badacz: |
Ewa Jaśkowska, Piotr Jaśkowski, Jan Ober, Jan Jakub Ober |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie przydatności testu łańcuchowego – narzędzia opracowanego do oceny rozwoju funkcji czytania, składającego się z testu słów oraz zdań łańcuchowych, w którym zadaniem badanego jest rozdzielenie odpowiednio słów nierozdzielonych spacją oraz zdań nierozdzielonych znakami interpunkcyjnymi; test w dowolnej liczbie wariantów generowany był komputerowo. Badaniem objęto dwie klasy drugie ze szkoły podstawowej w Poznaniu, łącznie 44 dzieci. Przeprowadzono test czytania metodą tradycyjną oraz test łańcuchowy. Stwierdzono, że stosunkowo wysokiej korelacji między testem tradycyjnym a łańcuchowym w zakresie czasu wykonania towarzyszyła niska korelacja w zakresie liczby popełnianych błędów; uznano to za możliwy wynik badania przez oba testy nieco innych aspektów procesu czytania. |
Deskryptory TESE: |
logopedia, czytanie, szkoła podstawowa, trudności w czytaniu, sposób oceny |
TESE descriptors: |
speech therapy, reading, primary school, reading difficulty, evaluation method |
Publikacje: |
- Ober, J., Jaśkowska, E., Jaśkowski, P. i Ober, J.J. (1998). Propozycja nowej metody oceny rozwoju funkcji czytania – test słów i zdań łańcuchowych. Logopedia, 25, 81-96.
|