BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena poziomu rozumienia wybranych pojęć przez sześciolatki na podstawie ich wypowiedzi
Typ badania: podłużne
Data: [1996]
Badacz: Elżbieta Jaszczyszyn
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy dzieci sześcio- i siedmioletnie rozumieją pojęcia przewidziane dla nich w programie wychowania przedszkolnego, jakie sposoby definiowania stosują do tłumaczenia znaczenia pojęć, jaki poziom rozumienia pojęć osiągają. Badaniem objęto 100 dzieci z placówek przedszkolnych ze zróżnicowanych środowisk lokalnych w Białymstoku; zadaniem dzieci było zdefiniowanie 24 pojęć. Stwierdzono, że 94,62% wypowiedzi wskazywało na rozumienie pojęć; wszystkie dzieci rozumiały pojęcia: telewizor, pieniądze, odkurzacz, cukier, telefon, pralka, kierowca, szkoła, najmniej dzieci rozumiało pojęcie jarzyny – 65%. Dzieci stosowały różne formy definicji, wyróżniono 15 sposobów definiowania. Dominującym poziomem rozumienia pojęć był poziom konkretno-opisowy – 78,83% wszystkich definicji; przeważała w nim faza zmysłowo-spostrzeżeniowa bez cech istotnych (1718) nad fazą z cechami istotnymi; stwierdzono, że badane dzieci powinny znać więcej cech istotnych, niż wykazało badanie. 2/3 dzieci osiągnęło lub przekroczyło przeciętny, średni poziom rozumienia pojęć obliczony dla tej grupy. Istotnie i bardzo silnie na poziom rozumienia pojęć wpływały: liczba metrów kwadratowych na osobę – poziom rozumienia malał wraz ze wzrostem powierzchni mieszkalnej na osobę; orientacja nauczyciela w stopniu trudności danego pojęcia dla dziecka – wraz ze wzrostem orientacji wzrastał średni poziom rozumienia; dochód w rodzinie – ze wzrostem dochodu wzrastał do pewnej granicy średni poziom rozumienia pojęć; wiek rodziców. Czynnikami istotnie i mocno wpływającymi na poziom rozumienia pojęć były: formy spędzania czasu wolnego przez dziecko – wpływ miało współwystępowanie pewnych form; stopień nasycenia środowiska środkami stymulującymi rozwój – im więcej, tym wyższy poziom. Potwierdzono prawidłowości, że umiejętność dostrzegania ogólnych i jednostkowych cech przedmiotu sprawia dzieciom duże trudności, choć wzrasta z wiekiem; wraz z możliwością poznawania bezpośredniego i bliskiego obcowania z obiektami wzrasta rozumienie znaczenia pojęcia; uboga wiedza dzieci ujawnia się również wtedy, gdy pewne procesy wymagają dłuższych obserwacji, przeprowadzania eksperymentów lub których przebieg jest niedostępny bezpośredniemu doświadczeniu. Stwierdzono, że w procesie opanowywania znaczeń przez dzieci należy zwrócić większą uwagę na wykorzystywanie zagadek.

Deskryptory TESE: rozumienie, program nauczania, edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój poznawczy
TESE descriptors: comprehension, curriculum, pre-primary education, child, cognitive development
Publikacje:
  • Jaszczyszyn, E. (1999). Ocena poziomu rozumienia wybranych pojęć przez sześciolatki na podstawie ich wypowiedzi. W: M.T. Michalewska (red.), Problemy edukacji lingwistycznej: materiały z międzynarodowej konferencji naukowej "Problemy edukacji lingwistycznej": Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, dnia 15-17 listopada 1996 r. (s. 189-210). Kraków: Impuls.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"