Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy głównych potrzeb studentów, związanych z organizacją oraz zakresem praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu. Analizie poddano także umiejętności uczestników badania pod względem opiekuńczo-wychowawczym, psychologicznym, organizacyjno-planistycznym, dydaktycznym oraz wykorzystania technologii informacyjnych w sytuacjach zawodowych. Próbę badawczą stanowili studenci pedagogiki warszawskiego Wydziału Nauk Społecznych ze Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. Analizie poddano 122 ankiet audytoryjnych, której wyniki zliczono za pomocą pakietu statystycznego SPSS. 83,6% badanych stanowiły kobiet; 88,3% realizowało program specjalności: pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym, a 11,7% – pedagogika socjalna z resocjalizacją. 34,4% studentów odbyło praktyki pedagogiczne (w tym: 66,7% w przedszkolach niepublicznych, 33,3% w przedszkolach publicznych, 19,2% w szkole podstawowej niepublicznej, 80,8% w szkole podstawowej publicznej). Połowa studentów określiła swoje umiejętności opiekuńczo-wychowawcze na 4 (w skali 0-5, 0 oznaczało brak umiejętności, a 5 bardzo dobre umiejętności), natomiast 2,5% zadeklarowało brak tych umiejętności. Własne zdolności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych w sytuacjach zawodowych najczęściej (39,3%) respondenci szacowali na poziomie dobrym, niespełna 10% oceniło, że nie mają takich umiejętności lub posiadają je w stopniu bardzo słabym. Zdaniem 54,1% studentów ich wiedza dydaktyczna plasuje się na poziomie dobrym i bardzo dobrym; 41% określiło swoje umiejętności prowadzenia zajęć średnio (3 i 2), niemal 5% badanych zaznaczyło, że nie posiadają ich wcale lub czują się komptentni w tym zakresie w stopniu bardzo słabym. Dodatkowo wykazano, że udział w szkoleniach z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej wzięło jedynie 20% studentów; natomiast w kursie wychowawcy kolonijnego uczestniczyło już ponad 60% respondentów. Ukończenie szkoleń z innych zakresów (m.in. kursu bajkoterapii, metod ruchu rozwojowego, bezpieczeństwa i higieny pracy czy warsztatów pedagogicznych dla rodziców przedszkolaków) zadeklarowało 8% badanych. |