BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena poziomu satysfakcji studentów kierunku pedagogika wobec treści dydaktycznych oraz praktyk pedagogicznych, realizowanych w Szkole Wyższej im. Bogdana Jańskiego
Projekt badawczy:
  • Praktyki pedagogiczne gwarantem skutecznego kształcenia przyszłych nauczycieli
Instytucja:
Data: czerwiec 2011
Badacz: Agata Magda Łukasiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy głównych potrzeb studentów, związanych z organizacją oraz zakresem praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu. Analizie poddano także umiejętności uczestników badania pod względem opiekuńczo-wychowawczym, psychologicznym, organizacyjno-planistycznym, dydaktycznym oraz wykorzystania technologii informacyjnych w sytuacjach zawodowych. Próbę badawczą stanowili studenci pedagogiki warszawskiego Wydziału Nauk Społecznych ze Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. Analizie poddano 122 ankiet audytoryjnych, której wyniki zliczono za pomocą pakietu statystycznego SPSS. 83,6% badanych stanowiły kobiet; 88,3% realizowało program specjalności: pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym, a 11,7% – pedagogika socjalna z resocjalizacją. 34,4% studentów odbyło praktyki pedagogiczne (w tym: 66,7% w przedszkolach niepublicznych, 33,3% w przedszkolach publicznych, 19,2% w szkole podstawowej niepublicznej, 80,8% w szkole podstawowej publicznej). Połowa studentów określiła swoje umiejętności opiekuńczo-wychowawcze na 4 (w skali 0-5, 0 oznaczało brak umiejętności, a 5 bardzo dobre umiejętności), natomiast 2,5% zadeklarowało brak tych umiejętności. Własne zdolności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych w sytuacjach zawodowych najczęściej (39,3%) respondenci szacowali na poziomie dobrym, niespełna 10% oceniło, że nie mają takich umiejętności lub posiadają je w stopniu bardzo słabym. Zdaniem 54,1% studentów ich wiedza dydaktyczna plasuje się na poziomie dobrym i bardzo dobrym; 41% określiło swoje umiejętności prowadzenia zajęć średnio (3 i 2), niemal 5% badanych zaznaczyło, że nie posiadają ich wcale lub czują się komptentni w tym zakresie w stopniu bardzo słabym. Dodatkowo wykazano, że udział w szkoleniach z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej wzięło jedynie 20% studentów; natomiast w kursie wychowawcy kolonijnego uczestniczyło już ponad 60% respondentów. Ukończenie szkoleń z innych zakresów (m.in. kursu bajkoterapii, metod ruchu rozwojowego, bezpieczeństwa i higieny pracy czy warsztatów pedagogicznych dla rodziców przedszkolaków) zadeklarowało 8% badanych.

Autorskie słowa kluczowe: praktyki pedagogiczne, opinie studentów
Author's Keywords: teaching practice, the opinions of students
Deskryptory TESE: praktyka pedagogiczna, student, ocena uczących się, przyuczenie do zawodu, kształcenie nauczycieli, edukacja
TESE descriptors: teaching practice, student, evaluation of students, apprenticeship, teacher education, education
Publikacje:
  • Łukasiewicz, A.M. (2011). Ocena poziomu satysfakcji studentów kierunku pedagogika wobec treści dydaktycznych oraz praktyk pedagogicznych, realizowanych w Szkole Wyższej im. Bogdana Jańskiego. Wyniki z badania ilościowego. Zarządzanie i Edukacja, 79, 73-101.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"