BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy dydaktyka uniwersytecka kształci wrażliwość etyczną studentów psychologii (w świetle ocen retrospektywnych)
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Krystyna Surowiec, Maria Zając
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy wiedza edukacyjna dotycząca psychologii ogólnej kształci w ocenie studentów ich wrażliwość etyczną. Badaniem objęto 47 studentów czwartego roku i 32 studentów piątego roku psychologii Uniwersytetu Śląskiego; zastosowano ankietę z dwoma pytaniami otwartymi. Na pytanie o pozytywny wpływ edukacji psychologicznej na uwrażliwienie studentów na kwestie związane z etycznym postępowaniem człowieka bezpośrednio twierdząco odpowiedziało 16,4%, pośrednio 36,7% badanych, przecząco – 58,5%. Analizę odpowiedzi na pytanie dotyczące doświadczeń z zajęć dydaktycznych uczących spojrzenia na człowieka jako na podmiot czynności moralnych przeprowadzono na podstawie 32 wypowiedzi studentów piątego roku. Stwierdzono, że wiedza o wartościach przyjmowała często postać rozważań dotyczących przykładów w pytaniu pierwszym; w wypowiedziach odwoływano się do sfery przeżyć aksjologicznych. Motyw pochodzenia wiedzy o wartościach i podmiotowej wizji człowieka pojawił się w 29 ankietach; studenci wskazywali głównie na społeczne źródła przekazu, podkreślali ważność zajęć dydaktycznych, konieczność własnych poszukiwań, dostrzegali rolę środowiska rodzinnego, rzadziej wymieniali lekturę, znaczenie kontaktów z osobami spoza uczelni. Wśród zajęć dydaktycznych za najcenniejsze uznali zajęcia interdyscyplinarne, następnie zajęcia z filozofii i osobowości, podkreślali rolę prowadzących. W retrospektywnej ocenie uogólnionej psychologię ogólną w 3,1% wypowiedzi oceniano pozytywnie, w 18,8% krytycznie oraz negatywnie; 40,6% wypowiedzi miało charakter wybiórczo-pozytywny i dotyczyło psychologii osobowości, 3,1% psychologii emocji i motywacji; 3,1% miało charakter wybiórczo-negatywny i dotyczyło psychologii procesów poznawczych. W motywie doświadczenia bycia twórcą siebie pod względem moralnym wyróżniono wątki szczegółowe: ja jako podmiot czynności moralnych oraz zachowania aksjologiczne innych ludzi; stosunkowo często pojawiał się wątek niedouczenia, braku wiedzy z podstaw psychologii ogólnej, potrzeby posiadania solidnej wiedzy z tej dziedziny; pojawiała się kwestia rozwoju własnej podmiotowości, rozwoju moralnego. Drugi z wątków szczegółowych wiązał się z przekonaniem, że rozwój moralny i poczucie podmiotowości osiąga się w kontakcie z innymi; sygnalizowano potrzebę autorytetów moralnych w lokalnej społeczności akademickiej.

Deskryptory TESE: psychologia, student, etyka zawodowa, program nauczania, szkoła wyższa
TESE descriptors: psychology, student, professional code, curriculum, higher education
Publikacje:
  • Zając, M. i Surowiec, K. (1997). Czy dydaktyka uniwersytecka kształci wrażliwość etyczną studentów psychologii (w świetle ocen retrospektywnych). Psychologia. Badania i Aplikacje, 1, 48-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"