BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie dzieci sześcioletnich do zadań szkolnych
Data: maj [1990]
Badacz: Danuta Waloszek
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę kształcenia dzieci sześcioletnich poprzez analizę wykonywanych przez nie zadań oraz określenie czynników różnicujących poziom przygotowania dzieci do zadań. Do pomiaru poziomu przygotowania do zadań umysłowych związanych z myśleniem posłużono się testem obrazkowym podstawowych zdolności umysłowych SRA (SRA Primary Mental Abilities), dopasowanym do wymogów programu obejmującego polskich sześciolatków. Konstrukcja zadań dla dzieci przewidywała trójstopniową skalę poprawności wykonania – poziom wysoki, przeciętny i niski. Badaniem objęto 400 dzieci pod koniec kształcenia przedszkolnego, w tym 200 dzieci z pięciu przedszkoli, 120 dzieci z czterech ognisk przedszkolnych oraz 80 dzieci z trzech oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych. Wyniki badania ujawniły, że wysoki poziom osiągnięć, który pokrywał się z wymogami programu dla sześciolatków, uzyskało mniej niż 50% badanych w zakresie przygotowania umysłowego i estetycznego oraz ponad 50% w zakresie wychowania zdrowotnego i społecznego. Przeciętny poziom przygotowania reprezentowały dzieci o nierównomiernym poziomie w różnych zakresach. Niski poziom osiągnęły dzieci, które miały napotykać przypuszczalnie poważne trudności w nauce szkolnej. Okazało się również, że globalnie najwyższe wyniki osiągały dzieci z placówek przedszkolnych, najniższe zaś – z ognisk przedszkolnych. Badanie potwierdziło hipotezę o różnicującym wpływie sposobu organizacji pracy nauczycieli – wysoki poziom organizacji pracy sprzyjał wyższym wynikom dzieci. Bezpośredni wpływ na efekty kształcenia, szczególnie w zakresie plastyki i zadań umysłowych, miało stosowanie przez niektórych nauczycieli różnorodnych metod aktywizujących w nauczaniu. Nie uzyskano jednoznacznych wyników w przypadku oddziaływania strefy ekologicznej miasta.

Deskryptory TESE: umiejętności podstawowe, kompetencja uczenia się, dziecko, placówka przedszkolna, organizacja czasu szkolnego, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: basic skills, learning to learn, child, pre-primary institution, arrangement of school time, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Waloszek, D. (1993). Przygotowanie dzieci sześcioletnich do zadań szkolnych. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"