Abstrakt: |
Badanie miało na celu ocenę kształcenia dzieci sześcioletnich poprzez analizę wykonywanych przez nie zadań oraz określenie czynników różnicujących poziom przygotowania dzieci do zadań. Do pomiaru poziomu przygotowania do zadań umysłowych związanych z myśleniem posłużono się testem obrazkowym podstawowych zdolności umysłowych SRA (SRA Primary Mental Abilities), dopasowanym do wymogów programu obejmującego polskich sześciolatków. Konstrukcja zadań dla dzieci przewidywała trójstopniową skalę poprawności wykonania – poziom wysoki, przeciętny i niski. Badaniem objęto 400 dzieci pod koniec kształcenia przedszkolnego, w tym 200 dzieci z pięciu przedszkoli, 120 dzieci z czterech ognisk przedszkolnych oraz 80 dzieci z trzech oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych. Wyniki badania ujawniły, że wysoki poziom osiągnięć, który pokrywał się z wymogami programu dla sześciolatków, uzyskało mniej niż 50% badanych w zakresie przygotowania umysłowego i estetycznego oraz ponad 50% w zakresie wychowania zdrowotnego i społecznego. Przeciętny poziom przygotowania reprezentowały dzieci o nierównomiernym poziomie w różnych zakresach. Niski poziom osiągnęły dzieci, które miały napotykać przypuszczalnie poważne trudności w nauce szkolnej. Okazało się również, że globalnie najwyższe wyniki osiągały dzieci z placówek przedszkolnych, najniższe zaś – z ognisk przedszkolnych. Badanie potwierdziło hipotezę o różnicującym wpływie sposobu organizacji pracy nauczycieli – wysoki poziom organizacji pracy sprzyjał wyższym wynikom dzieci. Bezpośredni wpływ na efekty kształcenia, szczególnie w zakresie plastyki i zadań umysłowych, miało stosowanie przez niektórych nauczycieli różnorodnych metod aktywizujących w nauczaniu. Nie uzyskano jednoznacznych wyników w przypadku oddziaływania strefy ekologicznej miasta. |