BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie gmin i szkół do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym
Instytucja:
Data: 8 października 2012 – 26 lutego 2013
Badacz:
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy: realizacji przez gminy zadań w zakresie przygotowania szkół podstawowych do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym; realizacji przez szkoły podstawowe zadań w zakresie przygotowania do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym; wspomagania i monitorowania przez Ministerstwo Edukacji Narodowej gmin oraz szkół podstawowych w zakresie przygotowania do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. Badaniem objęto 49 jednostek (w tym MEN, 16 urzędów gmin oraz 32 samorządowe szkoły z ośmiu województw: zachodniopomorskiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, śląskiego i podlaskiego); kontroli poddano lata szkolne 2009/2010 – 2012/2013. Warunki przygotowania szkoły do objęcia nauką dzieci sześcioletnich w roku szkolnym 2012/2013 spełniły jedynie cztery placówki (12,5%). 16 szkół (50%) nie spełniało zalecanych wymagań dla sali lekcyjnej, 18 (56,3%) – wymagań określonych dla opieki świetlicowej lub nie zapewniało ciepłego posiłku; 19 szkół (59,4%) nie realizowało wymogu posiadania miejsca zabaw dla uczniów i placu zabaw. We wszystkich szkołach odnotowano zatrudnienie nauczycieli z właściwymi kwalifikacjami do nauczania wczesnoszkolnego i prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych. 78,1% szkół nie spełniało wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny (w tym w ponad połowie placówek – 56,3% – dla części pierwszoklasistów nie zapewniono odpowiednich mebli szkolnych w sali lekcyjnej, świetlicy lub pracowni komputerowej). Na podstawie uzyskanego materiału sformułowano wniosek o konieczności zwiększenia nadzoru i wsparcia ze strony MEN-u, kuratorów oświaty oraz organów prowadzących szkoły.

Deskryptory TESE: szkoła, placówka edukacyjna, wiek wstępowania do szkoły, warunki kształcenia, warunki pracy, uczeń, reforma szkolnictwa, ministerstwo edukacji, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa
TESE descriptors: school, educational institution, school starting age, learning context, working conditions, pupil, educational reform, ministry of education, transition from pre-primary to primary education, primary education, primary school
Publikacje:
  • Najwyższa Izba Kontroli. (2013). Przygotowanie gmin i szkół do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym. Pobrane z http://www.nik.gov.pl/plik/id,5443,vp,7067.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"