
Obserwuj
Tytuł badania: |
Przygotowanie gmin i szkół do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
8 października 2012 – 26 lutego 2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy: realizacji przez gminy zadań w zakresie przygotowania szkół podstawowych do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym; realizacji przez szkoły podstawowe zadań w zakresie przygotowania do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym; wspomagania i monitorowania przez Ministerstwo Edukacji Narodowej gmin oraz szkół podstawowych w zakresie przygotowania do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. Badaniem objęto 49 jednostek (w tym MEN, 16 urzędów gmin oraz 32 samorządowe szkoły z ośmiu województw: zachodniopomorskiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, śląskiego i podlaskiego); kontroli poddano lata szkolne 2009/2010 – 2012/2013. Warunki przygotowania szkoły do objęcia nauką dzieci sześcioletnich w roku szkolnym 2012/2013 spełniły jedynie cztery placówki (12,5%). 16 szkół (50%) nie spełniało zalecanych wymagań dla sali lekcyjnej, 18 (56,3%) – wymagań określonych dla opieki świetlicowej lub nie zapewniało ciepłego posiłku; 19 szkół (59,4%) nie realizowało wymogu posiadania miejsca zabaw dla uczniów i placu zabaw. We wszystkich szkołach odnotowano zatrudnienie nauczycieli z właściwymi kwalifikacjami do nauczania wczesnoszkolnego i prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych. 78,1% szkół nie spełniało wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny (w tym w ponad połowie placówek – 56,3% – dla części pierwszoklasistów nie zapewniono odpowiednich mebli szkolnych w sali lekcyjnej, świetlicy lub pracowni komputerowej). Na podstawie uzyskanego materiału sformułowano wniosek o konieczności zwiększenia nadzoru i wsparcia ze strony MEN-u, kuratorów oświaty oraz organów prowadzących szkoły. |
Deskryptory TESE: |
szkoła, placówka edukacyjna, wiek wstępowania do szkoły, warunki kształcenia, warunki pracy, uczeń, reforma szkolnictwa, ministerstwo edukacji, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
school, educational institution, school starting age, learning context, working conditions, pupil, educational reform, ministry of education, transition from pre-primary to primary education, primary education, primary school |
Publikacje: |
- Najwyższa Izba Kontroli. (2013). Przygotowanie gmin i szkół do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem szkolnym. Pobrane z http://www.nik.gov.pl/plik/id,5443,vp,7067.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.