Tytuł badania: |
Przygotowanie informatyczne gimnazjalistów w regionie Zagłębia Dąbrowskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień [2008] |
Badacz: |
Janusz Janczyk, Antoni Sznirch |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wiedzy absolwentów gimnazjum w zakresie informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK). Wykorzystano test własnej konstrukcji, który zawierał 40 pytań i którego zakres treści wyznaczono na podstawie pięciu najbardziej popularnych programów nauczania. Badaniem objęto 230 uczniów klas pierwszych losowo wybranych szkół ponadgimnazjalnych z regionu Zagłębia Dąbrowskiego. Próba ta stanowiła 5% populacji zdającej egzamin gimnazjalny, co zapewniało istotność statystyczną wyników. Wyniki testu ujawniły, że uczniowie udzielili najwięcej poprawnych odpowiedzi na pytania z bloku tematycznego dotyczącego zasad BHP podczas pracy przy komputerze (73%), w następnej kolejności z bloku „algorytmy” (60%). Wyniki uzyskane z pozostałych bloków nie przekraczały 50% poprawnych odpowiedzi. Najtrudniejsze okazały się pytania z bloku „bazy danych” (22%). Wśród poszczególnych pytań testu najczęściej odpowiadano poprawnie na pytanie z bloku „arkusze kalkulacyjne” dotyczące znajomości wykresów (92%). Najmniej poprawnych odpowiedzi udzielono na dwa pytania z tego samego bloku dotyczące stosowania formuł i funkcji w arkuszach kalkulacyjnych (1%). Ogólny wynik uczniów uzyskany w teście wyniósł 39,5% poprawnych odpowiedzi, co świadczyło o niskim poziomie realizacji treści programowych z informatyki, w skali ocen zaś lokowało się na poziomie oceny dopuszczającej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja informatyczna, Internet w edukacji |
Author's Keywords: |
IT education, Internet in education |
Deskryptory TESE: |
komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, wiedza, test standaryzowany, informatyka, gimnazjum |
TESE descriptors: |
computer, ICT, knowledge, standardised test, computer science, lower secondary |
Publikacje: |
- Janczyk, J. i Sznirch, A. (2010). Przygotowanie informatyczne gimnazjalistów w regionie Zagłębia Dąbrowskiego. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 63-67.
|