Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy roli rodziny oraz przedszkola w kształtowaniu kultury czytelniczej dzieci w wieku sześciu lat. Sformułowane problemy badawcze dotyczyły poniższych zakresów: znajomość przez dzieci sześcioletnie rodzajów wydawnictw, ich nazw, zawartości treściowej oraz celu korzystania z nich; znajomość struktury książki – jej budowy formalnej oraz części składowych (nazw i funkcji). Próbę badawczą stanowiło 140 dzieci, które uczęszczały do przedszkoli w Lublinie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano indywidualną rozmowę, przeprowadzoną zgodnie z kwestionariuszem własnej konstrukcji (wśród wykorzystanych wydawnictw znalazły się: książka dla dzieci najmłodszych, książka literacka dla dorosłych, komiks, podręcznik, słownik ortograficzny, encyklopedia, album, atlas geograficzny, książka kucharska, gazeta, czasopismo dla dzieci i dla dorosłych). Dzieci poproszono o zapoznanie się z powyższymi wydawnictwami oraz udzielenie odpowiedzi na pytania. Najwięcej dzieci potrafiło określić gazetę (90%), 52% dzieci znało również nazwę książka kucharska, 22% – komiks, 17% – atlas, 14% – podręcznik. Ogólny odsetek poprawnych odpowiedzi wyniósł 19%, natomiast 44% wypowiedzi było nieadekwatnych, 37% sześciolatków nie udzieliło żadnej odpowiedzi. Wykazano, że najlepsze wyniki osiągnęły dzieci, mówiąc o celach korzystania z poszczególnych wydawnictw. Okazało się również, że większość badanych znała strukturę książki i potrafiła prawidłowo ją odtworzyć (przy jednoczesnym braku znajomości nazw elementów składowych wydawnictwa). |