BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie dzieci sześcioletnich do korzystania z książki
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Małgorzata Centner-Guz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy roli rodziny oraz przedszkola w kształtowaniu kultury czytelniczej dzieci w wieku sześciu lat. Sformułowane problemy badawcze dotyczyły poniższych zakresów: znajomość przez dzieci sześcioletnie rodzajów wydawnictw, ich nazw, zawartości treściowej oraz celu korzystania z nich; znajomość struktury książki – jej budowy formalnej oraz części składowych (nazw i funkcji). Próbę badawczą stanowiło 140 dzieci, które uczęszczały do przedszkoli w Lublinie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano indywidualną rozmowę, przeprowadzoną zgodnie z kwestionariuszem własnej konstrukcji (wśród wykorzystanych wydawnictw znalazły się: książka dla dzieci najmłodszych, książka literacka dla dorosłych, komiks, podręcznik, słownik ortograficzny, encyklopedia, album, atlas geograficzny, książka kucharska, gazeta, czasopismo dla dzieci i dla dorosłych). Dzieci poproszono o zapoznanie się z powyższymi wydawnictwami oraz udzielenie odpowiedzi na pytania. Najwięcej dzieci potrafiło określić gazetę (90%), 52% dzieci znało również nazwę książka kucharska, 22% – komiks, 17% – atlas, 14% – podręcznik. Ogólny odsetek poprawnych odpowiedzi wyniósł 19%, natomiast 44% wypowiedzi było nieadekwatnych, 37% sześciolatków nie udzieliło żadnej odpowiedzi. Wykazano, że najlepsze wyniki osiągnęły dzieci, mówiąc o celach korzystania z poszczególnych wydawnictw. Okazało się również, że większość badanych znała strukturę książki i potrafiła prawidłowo ją odtworzyć (przy jednoczesnym braku znajomości nazw elementów składowych wydawnictwa).

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, dziecko, wychowanie dziecka, umiejętność mówienia, czytanie, kompetencje językowe, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: pre-primary education, child, child rearing, oral skills, reading, language skills, school starting age
Publikacje:
  • Centner-Guz, M. (2005). Przygotowanie dzieci sześcioletnich do korzystania z książki. W: S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia (s. 253-264). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"