Tytuł badania: |
Przygotowanie dzieci przedszkolnych do rozpoczęcia nauki matematyki w klasie I |
Data: |
1991 – 1992 |
Badacz: |
Krystyna Żuchelkowska |
Abstrakt: |
Celem badania było rozpoznanie sytuacji w oddziałach sześciolatków w zakresie przygotowania dzieci do rozpoczęcia nauki matematyki w klasie pierwszej. Badanie miało charakter sondażu diagnostycznego i objęło 90 dzieci wstępujących do klasy pierwszej w środowiskach wielkomiejskim (30 osób), miejskim (30) i wiejskim (30). Wyniki badania ujawniły, że im korzystniejsze były warunki środowiskowe dzieci, tym lepsze było ich przygotowanie do rozpoczęcia nauki matematyki. Najlepsze rezultaty uzyskały dzieci ze środowiska wielkomiejskiego, gorsze zaś – dzieci ze środowiska miejskiego i wiejskiego. Dodatkowym czynnikiem warunkującym skuteczne wprowadzenie dzieci do arytmetyki liczb naturalnych była frekwencja dzieci na zajęciach z przedszkolnej propedeutyki. |
Deskryptory TESE: |
placówka przedszkolna, matematyka, umiejętności podstawowe, frekwencja, szkoła podstawowa, poziom przedszkolny o charakterze edukacyjnym, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: |
pre-primary institution, mathematics, basic skills, attendance, primary school, education-oriented pre-primary level, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
- Żuchelkowska, K. (1996). Przygotowanie dzieci przedszkolnych do rozpoczęcia nauki matematyki w klasie I. W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 145-155). Bydgoszcz: WSP.
|