BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie dzieci po pierwszym etapie edukacji do życia bez uzależnień
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Maria Sobieszczyk, Katarzyna Wojciechowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy korelacji między warunkami dydaktycznymi szkoły, warunkami wychowawczymi i rozwojowymi w rodzinie i rodzajem płci a przygotowaniem dzieci kończących edukację wczesnoszkolną do profilaktyki uzależnień. Badaniem objęto 337 uczniów, ich nauczycieli oraz rodziców. Respondenci pochodzili z dużego miasta, małego miasta oraz wsi z województwa kujawsko-pomorskiego. W badaniu posłużono się sondażem diagnostycznym i testami pedagogicznymi. W wyniku badania stwierdzono, że 88,77% dziewczynek oraz 86% chłopców znało używki takie jak tytoń, alkohol, narkotyki oraz wiedziało o ich szkodliwym wpływie na zdrowie; przestrzegało także zasady o nieprzyjmowaniu żadnych leków samowolnie. Zauważono przewagę dziewcząt nad chłopcami w realizowaniu edukacji zdrowotnej, tym samym wysnuto wniosek o szybszym i łatwiejszym nabywaniu przez nie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo. Wykazano, że prawie wszystkie dzieci (94,05%) z rodzin najlepiej funkcjonujących, 91,58% z rodzin dobrze i 60,78% ze słabo funkcjonujących przestrzegało zasad unikania nałogów (m.in. sprzeciwiając się przebywaniu w zadymionych pomieszczeniach czy nakłaniając rodziców do walki z nałogiem). Na podstawie uzyskanych danych dowiedziono, że najlepiej do stosowania zasad profilaktyki uzależnień byli przygotowani uczniowie ze szkół o bardzo dobrych warunkach wychowawczo-dydaktycznych (89,54%), znało i stosowało zasady życia bez nałogów także 87,67% uczniów ze szkół o dobrych warunkach oraz 78,95% ze szkół o słabych warunkach. Zanotowano, że 21 uczniów, mimo posiadania podstawowej wiedzy o szkodliwości używek, nie rozumiało istoty uzależnienia (wśród powyższych uczniów dziewięciu uczęszczało do szkół o bardzo dobrych, ośmiu – o dobrych, czterech – o słabych warunkach wychowawczo-dydaktycznych).

Deskryptory TESE: płeć, narkomania, zachowania, edukacja zdrowotna, wychowanie dziecka, warunki kształcenia
TESE descriptors: gender, drug abuse, behaviour, health education, child rearing, learning context
Publikacje:
  • Wojciechowska, K. i Sobieszczyk, M. (2011). Przygotowanie dzieci po pierwszym etapie edukacji do życia bez uzależnień. Wychowanie na co Dzień, 10-11, 38-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"