Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy korelacji między warunkami dydaktycznymi szkoły, warunkami wychowawczymi i rozwojowymi w rodzinie i rodzajem płci a przygotowaniem dzieci kończących edukację wczesnoszkolną do profilaktyki uzależnień. Badaniem objęto 337 uczniów, ich nauczycieli oraz rodziców. Respondenci pochodzili z dużego miasta, małego miasta oraz wsi z województwa kujawsko-pomorskiego. W badaniu posłużono się sondażem diagnostycznym i testami pedagogicznymi. W wyniku badania stwierdzono, że 88,77% dziewczynek oraz 86% chłopców znało używki takie jak tytoń, alkohol, narkotyki oraz wiedziało o ich szkodliwym wpływie na zdrowie; przestrzegało także zasady o nieprzyjmowaniu żadnych leków samowolnie. Zauważono przewagę dziewcząt nad chłopcami w realizowaniu edukacji zdrowotnej, tym samym wysnuto wniosek o szybszym i łatwiejszym nabywaniu przez nie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo. Wykazano, że prawie wszystkie dzieci (94,05%) z rodzin najlepiej funkcjonujących, 91,58% z rodzin dobrze i 60,78% ze słabo funkcjonujących przestrzegało zasad unikania nałogów (m.in. sprzeciwiając się przebywaniu w zadymionych pomieszczeniach czy nakłaniając rodziców do walki z nałogiem). Na podstawie uzyskanych danych dowiedziono, że najlepiej do stosowania zasad profilaktyki uzależnień byli przygotowani uczniowie ze szkół o bardzo dobrych warunkach wychowawczo-dydaktycznych (89,54%), znało i stosowało zasady życia bez nałogów także 87,67% uczniów ze szkół o dobrych warunkach oraz 78,95% ze szkół o słabych warunkach. Zanotowano, że 21 uczniów, mimo posiadania podstawowej wiedzy o szkodliwości używek, nie rozumiało istoty uzależnienia (wśród powyższych uczniów dziewięciu uczęszczało do szkół o bardzo dobrych, ośmiu – o dobrych, czterech – o słabych warunkach wychowawczo-dydaktycznych). |