BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną do bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym
Data: 2004 – 2005
Badacz: Maria Bulera, Krystyna Żuchelkowska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jakie czynniki wpływają na przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną do bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano test sprawdzający (zadania dotyczyły m.in. znajomości znaków drogowych, zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię czy poruszania się po drogach). Wśród wykorzystanych technik znalazł się również wywiad z rodzicami. W badaniu wzięło udział 90 dzieci w wieku sześciu lat, które uczęszczały do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Bydgoszczy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 75% respondentów znało znaki drogowe (informacyjne, ostrzegawcze, nakazu i zakazu) oraz sygnalizację świetlną. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 25% badanych znało niektóre znaki, ale ich nie przestrzegało (np. My nie przechodzimy na drugą stronę ulicy na pasach. Skracamy sobie drogę, by prędzej dojść do domu). Ponadto okazało się, że 23% dzieci znało i nie przestrzegało również zakazu zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych. 34% respondentów nie ustępowało miejsca osobom starszym i kalekim w środkach komunikacji miejskiej. Przeprowadzone badanie pozwoliło przede wszystkim potwierdzić wpływ warunków rozwojowo-wychowawczych na przygotowanie dzieci do bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, środowisko społeczno-kulturowe, rodzice, dziecko, edukacja przedszkolna, zachowania, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: child rearing, socio-cultural environment, parents, child, pre-primary education, behaviour, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Bulera, M. i Żuchelkowska, K. (2006). Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną do bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Wychowanie na co Dzień, 9, 10-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"