BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz Boga w rysunkach i wypowiedziach dzieci przedszkolnych
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Maria Kielar-Turska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie obrazu Boga u dzieci w wieku przedszkolnym. Badaniem objęto 20 dzieci czteroletnich i 20 dzieci sześcioletnich z przedszkoli na terenie Krakowa, biorących udział w katechezie, mających rodziców o wyższym wykształceniu. Z każdym dzieckiem przeprowadzono rozmowę według kwestionariusza, poproszono badanych o wykonanie rysunku Boga, wyjaśnienie zaprezentowanych metafor obrazkowych. Ponad połowa czterolatków i 3/4 sześciolatków stwierdziły, że Boga można narysować. Wśród rysunków 68,7% stanowiły realistyczne (Bóg jako człowiek, postać w długich szatach itp.), 28% symboliczne (człowiek z symbolicznym zaznaczeniem boskości – zwykle aureola). Dzieci stwierdziły, że wiedzę o Bogu dają Kościół – 57,5%, dom rodzinny – 12,7%, media – 13,2% (u dzieci czteroletnich filmy i bajki – 20%, rozmowy z rodzicami – 13,3%). O boskości postaci na rysunku zdaniem dzieci decydowały cechy wyglądu zewnętrznego – 58,5%, cechy świętości – 32,3%. 58,3% dzieci nie podjęło się rysowania, uzasadniały to trudnościami technicznymi i niedostępnością Boga. Dzieci łączyły z Bogiem różne osoby – 51,5% (postacie biblijne, osoby świeckie, sporadycznie duchowne; sześciolatki wskazywały osoby dobre), przedmioty – 44,5% (najczęściej codziennego użytku, sześciolatki częściej wskazywały przedmioty kultowe), wartości i akty religijne – 4%. Dzieci uważały, że Bóg przede wszystkim sprawuje władzę, wywiera wpływ na ludzi; rzadziej sądziły tak czterolatki – 39% – niż sześciolatki – 56,6%; starsze dzieci podawały głównie działania realne i nawiązujące do Ewangelii; zdaniem 24,3% czterolatków Bóg ma wiele zobowiązań; 6-7% wypowiedzi wskazywało działania społeczne dotyczące postawy wobec ludzi; tylko sześciolatki zwracały uwagę na przekazywanie przez Boga własnych poglądów ludziom; 28-29% wypowiedzi miało jedynie opisowy charakter. Charakteryzując Boga, dzieci w 62,2% przypisywały mu cechy pozytywne; ponad 1/3 cech dotyczyła wyglądu zewnętrznego (wzrost, atrybuty); starsze dzieci przypisywały Bogu więcej przymiotów teologicznych (dobry, święty); dzieci przypisywały też Bogu cechy charakteru człowieka. Zaprezentowanych metafor nie potrafiło odczytać 65-80% dzieci; najłatwiejsza okazała się metafora stwórcy (obraz babek z piasku), najtrudniejsza – metafora boskiej prostoty i wieczności (linia) – nie odczytało jej żadne dziecko. Badanie wykazało silny antropocentryzm i antropomorfizm; obraz Boga u dzieci zmieniał się wraz z wiekiem; nauka religii przyczyniała się do wzrostu wiedzy teologicznej.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój poznawczy, religia, katolicyzm, edukacja religijna, rozumienie
TESE descriptors: pre-primary education, child, cognitive development, religion, Catholicism, religious education, comprehension
Publikacje:
  • Kielar-Turska, M. (1997). Obraz Boga w rysunkach i wypowiedziach dzieci przedszkolnych. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 595-601.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"