Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie opinii rodziców na temat proponowanych im form współpracy i poznanie ich oczekiwań w stosunku do przedszkola. Ankietę przeprowadzono w 20 przedszkolach w Tarnowskich Górach, uzyskano 758 odpowiedzi. Stwierdzono, że rodzice najbardziej cenili sobie kontakty indywidualne z nauczycielką, zajęcia otwarte, uroczystości organizowane w przedszkolu, zebrania dla rodziców połączone z pogadankami i prelekcjami lekarza, psychologa i pedagoga, sprawy bieżące w kąciku dla rodziców, prace na rzecz przedszkola, odwiedziny dzieci w domu, wspólne organizowanie całodobowych wycieczek dzieci i rodziców, listowne przekazywanie informacji. Potrzeby współpracy nie widziało 47 rodziców. Od przedszkola badani oczekiwali głównie wiedzy, jak pracować na etapie elementarnej nauki czytania i pisania, a także: mądrej opieki wychowawczyni, pełnego bezpieczeństwa dla zapewnienia dobrego samopoczucia dziecka, utrwalenia nawyków wpajanych dziecku w domu, indywidualnej pracy z dzieckiem pod kątem rozwoju jego zainteresowań, uzdolnień i możliwości, wzorców w dziedzinie przygotowania dziecka do szkoły. Rodzice proponowali zmiany w pracy przedszkola: swoją obecność w pierwszych dniach pobytu dziecka, wprowadzenie dni otwartych dla rodziców. |