Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: jakie są oczekiwania rodziców wobec poszczególnych funkcji przedszkola oraz jaki rodzaj współpracy z nauczycielami deklarują badani? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Próbę stanowiła grupa 80 rodziców (70 kobiet i 10 mężczyzn) z województwa podkarpackiego i lubelskiego (średnia wieku respondentów wynosiła 34 lata). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się, że ankietowani byli zdecydowanie (55%) i raczej (40%) zadowoleni z pracy przedszkola. Wykazano, że respondenci oczekiwali przedszkola przyjaznego, akceptującego dziecko takim, jakie ono jest (73,75%). Ponad połowa badanych zwracała również uwagę na bezpieczeństwo (53,75%), wykwalifikowaną kadrę (51,25%) oraz chęć środowiska przedszkolnego do współpracy z rodziną dziecka (38,75%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami stwierdzono, że większość rodziców (65%) chciała, aby przedszkole przygotowywało dziecko do nauki szkolnej. Dodatkowo ustalono, że 78,75% osób było przeciwnych posyłaniu sześciolatków do szkoły. Jednocześnie większość (71,25%) respondentów wyraziła zadowolenie z ustawy wprowadzającej przepis, według którego za każdą dodatkową godzinę pobytu dziecka w przedszkolu rodzice nie mogą zapłacić więcej niż złotówkę. Do wad placówek przedszkolnych najczęściej zaliczano: dużą liczebność grup (38,75%), częste choroby i infekcje u dzieci (30%), słabe wyposażenie w pomoce dydaktyczne, stare i mało atrakcyjne place zabaw, małe sale (13,75%) oraz niewielkie środki finansowe przedszkola przeznaczane na dodatkowe zajęcia i wycieczki (10%). |