BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oczekiwania rodziców wobec reformującego się przedszkola
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Maria Michna
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: jakie są oczekiwania rodziców wobec poszczególnych funkcji przedszkola oraz jaki rodzaj współpracy z nauczycielami deklarują badani? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Próbę stanowiła grupa 80 rodziców (70 kobiet i 10 mężczyzn) z województwa podkarpackiego i lubelskiego (średnia wieku respondentów wynosiła 34 lata). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się, że ankietowani byli zdecydowanie (55%) i raczej (40%) zadowoleni z pracy przedszkola. Wykazano, że respondenci oczekiwali przedszkola przyjaznego, akceptującego dziecko takim, jakie ono jest (73,75%). Ponad połowa badanych zwracała również uwagę na bezpieczeństwo (53,75%), wykwalifikowaną kadrę (51,25%) oraz chęć środowiska przedszkolnego do współpracy z rodziną dziecka (38,75%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami stwierdzono, że większość rodziców (65%) chciała, aby przedszkole przygotowywało dziecko do nauki szkolnej. Dodatkowo ustalono, że 78,75% osób było przeciwnych posyłaniu sześciolatków do szkoły. Jednocześnie większość (71,25%) respondentów wyraziła zadowolenie z ustawy wprowadzającej przepis, według którego za każdą dodatkową godzinę pobytu dziecka w przedszkolu rodzice nie mogą zapłacić więcej niż złotówkę. Do wad placówek przedszkolnych najczęściej zaliczano: dużą liczebność grup (38,75%), częste choroby i infekcje u dzieci (30%), słabe wyposażenie w pomoce dydaktyczne, stare i mało atrakcyjne place zabaw, małe sale (13,75%) oraz niewielkie środki finansowe przedszkola przeznaczane na dodatkowe zajęcia i wycieczki (10%).

Autorskie słowa kluczowe: rodzice, przedszkole, oczekiwania
Author's Keywords: parents, nursery school, expectations
Deskryptory TESE: rodzice, placówka przedszkolna, postawa, opieka nad dzieckiem, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: parents, pre-primary institution, attitude, childcare, pre-primary education
Publikacje:
  • Michna, M. (2014). Oczekiwania rodziców wobec reformującego się przedszkola. Roczniki Pedagogiczne, 6(42), 143-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"