Abstrakt: |
Przedmiotem badania było czytelnictwo nauczycieli przedszkoli. W badaniu uczestniczyło 400 nauczycieli z województw: bielskiego, katowickiego, kieleckiego, krakowskiego, nowosądeckiego i piotrkowskiego. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i techniki: ankietę, obserwację oraz wywiad. 57% badanych koncentruje się przede wszystkim na literaturze pedagogicznej, 50,3% respondentów z kolei najchętniej czyta literaturę piękną, a 29,4% popularnonaukową i naukową. W ciągu 12 miesięcy nauczyciele czytają średnio 1,5 książki o tematyce pedagogicznej. Najwięcej książek pedagogicznych czytali nauczyciele studiujący. Najpoczytniejsze z tej dziedziny literatury były takie pozycje jak: Sztuka nauczania, Pedagogika wczesnoszkolna (R. Więckowskiego), Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym (E. i J. Frątczaków), Literatura dziecięca w pracy przedszkola (H. Ratyńskiej). Poczytność wymienionych tytułów wynikała z ich obecności w spisie literatury obowiązkowej. Nauczyciele wychowania przedszkolnego dużo częściej niż do książek sięgają do czasopism: przedmiotowo-metodycznych, ogólnokształcących, specjalistyczno-pedagogicznych. Największym powodzeniem cieszyły się pisma: przedmiotowo-metodyczne (52,1% wskazań, np. Biologia w Szkole, Komputer w Szkole); specjalistyczno-pedagogiczne (50,3%, np. Wychowanie w Przedszkolu); ogólnopedagogiczne (43,8% wskazań; np. Głos Nauczycielski, Wychowanie na co Dzień). 25,7% respondentów w ogóle nie czytało. Na lekturę badani przeznaczali około pięciu godzin z czasu wolnego. Najczęściej respondenci sięgali po książki w domu (89,1%), bardzo rzadko w bibliotekach (8,7%). Okazało się, że 43,7% nauczycieli miało księgozbiory domowe liczące mniej niż pięć woluminów. |