BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytelnictwo nauczycieli przedszkoli
Data: kwiecień 1996
Badacz: Piotr Kowolik
Abstrakt:

Przedmiotem badania było czytelnictwo nauczycieli przedszkoli. W badaniu uczestniczyło 400 nauczycieli z województw: bielskiego, katowickiego, kieleckiego, krakowskiego, nowosądeckiego i piotrkowskiego. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i techniki: ankietę, obserwację oraz wywiad. 57% badanych koncentruje się przede wszystkim na literaturze pedagogicznej, 50,3% respondentów z kolei najchętniej czyta literaturę piękną, a 29,4% popularnonaukową i naukową. W ciągu 12 miesięcy nauczyciele czytają średnio 1,5 książki o tematyce pedagogicznej. Najwięcej książek pedagogicznych czytali nauczyciele studiujący. Najpoczytniejsze z tej dziedziny literatury były takie pozycje jak: Sztuka nauczania, Pedagogika wczesnoszkolna (R. Więckowskiego), Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym (E. i J. Frątczaków), Literatura dziecięca w pracy przedszkola (H. Ratyńskiej). Poczytność wymienionych tytułów wynikała z ich obecności w spisie literatury obowiązkowej. Nauczyciele wychowania przedszkolnego dużo częściej niż do książek sięgają do czasopism: przedmiotowo-metodycznych, ogólnokształcących, specjalistyczno-pedagogicznych. Największym powodzeniem cieszyły się pisma: przedmiotowo-metodyczne (52,1% wskazań, np. Biologia w Szkole, Komputer w Szkole); specjalistyczno-pedagogiczne (50,3%, np. Wychowanie w Przedszkolu); ogólnopedagogiczne (43,8% wskazań; np. Głos Nauczycielski, Wychowanie na co Dzień). 25,7% respondentów w ogóle nie czytało. Na lekturę badani przeznaczali około pięciu godzin z czasu wolnego. Najczęściej respondenci sięgali po książki w domu (89,1%), bardzo rzadko w bibliotekach (8,7%). Okazało się, że 43,7% nauczycieli miało księgozbiory domowe liczące mniej niż pięć woluminów.

Deskryptory TESE: czytanie, samokształcenie, literatura, nauczyciel, placówka przedszkolna
TESE descriptors: reading, self-instruction, literature, teacher, pre-primary institution
Publikacje:
  • Kowolik, P. (1997). Czytelnictwo nauczycieli przedszkoli. Wychowanie w Przedszkolu, 2, 81-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"