BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytelnictwo uczniów klas szóstych w roku 2005
Instytucja:
Data: kwiecień 2005 – maj 2005
Badacz: Justyna Truskolaska
Abstrakt:

Przedmiot badań stanowiło czytelnictwo dzieci z klas szóstych. Próba liczyła 178 uczniów (w tym 95 dziewcząt oraz 82 chłopców) uczących się w sześciu szkołach podstawowych z Białej Podlaskiej i okolicznych miejscowości: Terespola, Jabłonny Lackiej, Cicibora Dużego oraz Chotyłowa. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, której pytania dotyczyły m.in. ulubionych książek, czasu poświęcanego lekturze czy źródła dostępu do książek. Największą popularnością wśród ankietowanych cieszyły się książki przygodowe (70,8%), powieści młodzieżowe (50%), fantastyczne (43,2%), kryminały (32%) oraz książki podróżnicze (31%). Jednocześnie zanotowano preferencje związane z płcią – okazało się, że powieści młodzieżowe czytało trzy razy więcej dziewcząt (71,58%) niż chłopców (25,3%); po lektury o tematyce historycznej częściej sięgali uczniowie (24%) niż uczennice (7,4%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyła się poezja. Wśród ostatnio czytanych książek badani najczęściej wymieniali lektury szkolne. Zgodnie z otrzymanym materiałem na pierwszym miejscu znalazła się Ania z Zielonego Wzgórza, w dalszej kolejności m.in. Harry Potter, Robinson Cruzoe, Balladyna, Ten Obcy, Kłamczucha, Szatan z siódmej klasy czy W pustyni i w puszczy. Analiza wyników ankiety pozwoliła także stwierdzić, że około 46% uczniów czyta codziennie lub kilka razy w tygodniu, ponad 18% – raz lub dwa razy w tygodniu, a 35% – raz na dwa tygodnie lub rzadziej. Wśród osób promujących czytanie respondenci najczęściej wymieniali nauczycieli (42%), następnie kolegów i koleżanki (45%) oraz rodziców (42%); bibliotekarze zostali wskazani przez 10,7% uczniów. Natomiast najbardziej popularnym sposobem pozyskiwania książek okazało się wypożyczenie ze szkolnej biblioteki (80,30%), w dalszej kolejności z biblioteki osiedlowej (42,10%), kupienie przez rodziców (39,90%) oraz pożyczenie od kolegów lub innych osób (26,00%).

Autorskie słowa kluczowe: czytanie/czytelnictwo, poziom zainteresowań czytelniczych, uczeń i książka, wychowanie do czytelnictwa
Author's Keywords: reading, level of reading interests, pupil and book, education to reading activity
Deskryptory TESE: szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, uczeń, czytanie, postawa, wypoczynek
TESE descriptors: primary education, primary school, pupil, reading, attitude, leisure
Publikacje:
  • Truskolaska, J. (2007). Czytelnictwo uczniów klas szóstych w roku 2005. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 123-135.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"