BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ edukacji w liceach medycznym i ogólnokształcącym na zachowania zdrowotne dziewcząt
Data: [1997]
Badacz: Renata Maszczyk, Donata Woitas-Ślubowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu edukacji w liceach medycznych (LM) i ogólnokształcących (LO) na zachowania zdrowotne dziewcząt. W badaniu wzięły udział 62 uczennice z liceum medycznego. W grupie kontrolnej znalazło się 58 dziewcząt uczęszczających do liceum ogólnokształcącego. Respondentki były w wieku od 18 do 20 lat i chodziły do klas maturalnych. Posłużono się takimi technikami jak: anonimowa ankieta audytoryjna, wywiad i analiza dokumentacji szkolnej. Ankieta zawierała 74 pytania zamknięte i siedem pytań otwartych. 30,6% uczennic LM i 24,1% LO pochodziło ze wsi, 66,4% dziewcząt z LM i 72,4% z LO – z małego miasta, a 3% badanych z LM i 3,5% z LO – z dużego miasta. W domu rodzinnym mieszkało 87,8% uczennic z LM i 94,8% z LO. W większości dziewczęta pochodziły z rodzin cztero-, pięcioosobowych. 72,6% dziewcząt z LM i 81% z LO miało własny pokój. 93,5% uczennic z LM i 94,8% z LO spało we własnych łóżkach. Wszystkie uczennice z LO i 95,2% z LM miało w domu łazienkę. W domach 96,8% dziewcząt z LM i 96,3% z LO znajdował się kolorowy telewizor. Rodzice większości dziewcząt z obu grup mieli wykształcenie zawodowe albo średnie. Wykształceniem wyższym legitymowało się 1,6% ojców respondentek z LM oraz 22,8% ojców i 19% matek uczennic z LO. Na podstawie wyników badania do negatywnych elementów rozkładu dnia zaliczono: sen nocny poniżej normy (56,6% LM i 53,3% LO), czas pobytu w szkole powyżej normy (68% LM i 80,8% LO), czas nauki w domu dłuższy niż norma (14,5% LM i 12,1% LO), brak rekreacji fizycznej w dniu poprzedzającym badanie (66,1% LM i 79,3% LO), brak rekreacji fizycznej w tygodniu poprzedzającym badanie (25,9% LM i 34,4% LO). Dziewczęta z obu grup oglądają telewizję średnio przez jedną godzinę dziennie. W dniu poprzedzającym badanie nie wzięło kąpieli 8,1% dziewcząt z LM i 10,3% z LO. 38,7% uczennic z LM i aż 81% z LO nie stosowało żadnych zabiegów hartujących w dniu poprzedzającym badanie. Do zabiegów takich należały następujące czynności: zimny natrysk (3,2% LM i 6,9% LO), zimny natrysk i spacer (4,9% LM), spacer i wietrzenie pomieszczeń (12,9% LM), spacer (17,7% LM i 5,3% LO), ćwiczenia fizyczne na świeżym powietrzu (22,6% LM i 6,8% LO), wietrzenie pokoju (96,8% LM i 84,5% LO). Po każdy jedzeniu zęby czyściło 8,1% dziewcząt z LM i 15,5% z LO. Większość uczennic z obu grup spożywa trzy (35,5% LO i 29,2% LM) albo cztery (48,4% LO i 39,7% LM) posiłki dziennie. Jeden posiłek dziennie spożywało 6,9% uczennic z LM. Papierosów w ogóle nie paliło 82,3% dziewczyn z LM i 74,2% z LO. Alkoholu z kolei nie piło w ogóle po 8% uczennic z obu grup.

Deskryptory TESE: wiedza, zdrowie, zajęcia rekreacyjne, zajęcia pozaszkolne, postawa, zachowania, edukacja zdrowotna, płeć żeńska
TESE descriptors: knowledge, health, leisure activities, out-of-school-hours provision, attitude, behaviour, health education, female
Publikacje:
  • Woitas-Ślubowska, D. i Maszczyk, R. (1998). Wpływ edukacji w liceach medycznym i ogólnokształcącym na zachowania zdrowotne dziewcząt. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 2, 55-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"