Abstrakt: |
Badaniem objęto siedem szkół z województwa śląskiego, w tym 232 uczniów oraz 10 nauczycieli. Do zebrania materiału posłużono się ankietą (w wersji dla ucznia składającej się z 17 zamkniętych pytań oraz pięciopunktowej skali, w wersji dla nauczyciela – z 10 zamkniętych pytań w języku angielskim, pięciopunktowej skali oraz jednego pytania otwartego). Zdaniem uczniów mówienie jest najważniejszą częścią uczenia się języka angielskiego (45,5%). W dalszej kolejności młodzież wskazała słownictwo oraz gramatykę. Dla 44% uczniów egzamin gimnazjalny z języka obcego był ważny (mimo braku uwzględniania punktów z jego części w procesie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). W opinii 43% badanych czytanie było najłatwiejszą częścią egzaminu, natomiast najgorszą – słuchanie (49,8%). Dodatkowo na podstawie odpowiedzi udzielonych przez nauczycieli okazało się, że 95% pedagogów zmieniło sposób nauczania w klasie trzeciej gimnazjum ze względu na wprowadzony egzamin z języka obcego. Ankietowani nauczyciele najczęściej zwiększali liczbę ćwiczeń testowych oraz zadań słuchowych wykonywanych na zajęciach (81%), 62% osób dodało nowe materiały, a 28% pedagogów zmieniło podręcznik. Ponadto 71,4% badanych potwierdziło, że gimnazjalny egzamin z języka obcego miał pozytywny wpływ na uczniów oraz proces nauczania. Jednocześnie 19% respondentów stwierdziło, że nie miał on żadnego znaczenia, a 9,5% zauważyło negatywny wpływ egzaminu. |