BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na proces nauczania i uczenia się
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Melanie Ellis
Abstrakt:

Badaniem objęto siedem szkół z województwa śląskiego, w tym 232 uczniów oraz 10 nauczycieli. Do zebrania materiału posłużono się ankietą (w wersji dla ucznia składającej się z 17 zamkniętych pytań oraz pięciopunktowej skali, w wersji dla nauczyciela – z 10 zamkniętych pytań w języku angielskim, pięciopunktowej skali oraz jednego pytania otwartego). Zdaniem uczniów mówienie jest najważniejszą częścią uczenia się języka angielskiego (45,5%). W dalszej kolejności młodzież wskazała słownictwo oraz gramatykę. Dla 44% uczniów egzamin gimnazjalny z języka obcego był ważny (mimo braku uwzględniania punktów z jego części w procesie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). W opinii 43% badanych czytanie było najłatwiejszą częścią egzaminu, natomiast najgorszą – słuchanie (49,8%). Dodatkowo na podstawie odpowiedzi udzielonych przez nauczycieli okazało się, że 95% pedagogów zmieniło sposób nauczania w klasie trzeciej gimnazjum ze względu na wprowadzony egzamin z języka obcego. Ankietowani nauczyciele najczęściej zwiększali liczbę ćwiczeń testowych oraz zadań słuchowych wykonywanych na zajęciach (81%), 62% osób dodało nowe materiały, a 28% pedagogów zmieniło podręcznik. Ponadto 71,4% badanych potwierdziło, że gimnazjalny egzamin z języka obcego miał pozytywny wpływ na uczniów oraz proces nauczania. Jednocześnie 19% respondentów stwierdziło, że nie miał on żadnego znaczenia, a 9,5% zauważyło negatywny wpływ egzaminu.

Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, motywacja, postawa, postawa wobec szkoły, egzamin końcowy, gimnazjum, uczenie się, proces uczenia się, efekt uczenia się
TESE descriptors: foreign language teaching, motivation, attitude, attitude towards school, final examination, lower secondary, learning, learning process, learning outcome
Publikacje:
  • Ellis, M. (2009). Wpływ egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na proces nauczania i uczenia się. Neofilolog, 33, 185-195.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"