Obserwuj
Tytuł badania: |
Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów |
Instytucja: |
|
Data: |
2013 |
Badacz: |
Włodzimierz Gogołek |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach wykonania ekspertyzy (zleconej przez ORE) w zakresie ergonomii pracy z e-podręcznikiem na różnych etapach edukacyjnych. W cyklu wywiadów pogłębionych oraz sondażu wzięło udział 120 nauczycieli oraz eksperci (m.in. prof. Stanisław Juszczyk, prof. Janusz Morbitzer i prof. Bronisław Siemieniecki). Badani pedagodzy uczyli w klasach I-III, IV-VI, gimnazjum oraz szkołach ponadgimnazjalnych zlokalizowanych w Warszawie oraz regionie radomskim (średni staż pracy ankietowanych wynosił 14,3 roku). W wyniku przeprowadzonego sondażu stwierdzono brak wiedzy respondentów w zakresie pracy z e-podręcznikiem. Zdaniem badanych nauczycieli nie ma możliwości utrzymania oraz konserwacji przez szkołę indywidualnych komputerów uczniów. Ujawniono zgodność pedagogów w zakresie celowości korzystania z komputerów na lekcjach, jednak według ankietowanych bardziej funkcjonalne w trakcie lekcji okazują się rzutnik i interaktywna tablica. Na podstawie zgromadzonego materiału ujawniono bardzo niską samoocenę nauczycieli pod względem przygotowania do korzystania z e-podręczników (wszyscy respondenci oczekiwali uzupełnienia wykształcenia w zakresie IT, zwłaszcza w zakresie komputerowego wspomagania nauczania) oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK). Dodatkowo zwrócono uwagę, że badani nie zauważali problemów zdrowotnych wynikających z korzystania z komputerów. Wywiady z ekspertami potwierdziły konieczność przeprowadzenia stosownych analiz teoretycznych oraz badań diagnostycznych przed wprowadzeniem e-podręczników do edukacji. Stwierdzono także potrzebę opracowania prostej i zrozumiałej definicji e-podręcznika. |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, użytkowanie komputerów, korzystanie z Internetu, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, podręcznik, edukacja, uczeń, efekt uczenia się, postawa, program nauczania |
TESE descriptors: |
ICT, computer usage, Internet usage, computer, computer-assisted learning, textbook, education, pupil, learning outcome, attitude, curriculum |
Publikacje: |
- Gogołek, W. (2013). Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1952:wpyw-e-podrcznikw-na-rozwj-psychosomatyczny-uczniw&id=158:e-podrczniki-materiay-do-pobrania&Itemid=1776
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.