BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Włodzimierz Gogołek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach wykonania ekspertyzy (zleconej przez ORE) w zakresie ergonomii pracy z e-podręcznikiem na różnych etapach edukacyjnych. W cyklu wywiadów pogłębionych oraz sondażu wzięło udział 120 nauczycieli oraz eksperci (m.in. prof. Stanisław Juszczyk, prof. Janusz Morbitzer i prof. Bronisław Siemieniecki). Badani pedagodzy uczyli w klasach I-III, IV-VI, gimnazjum oraz szkołach ponadgimnazjalnych zlokalizowanych w Warszawie oraz regionie radomskim (średni staż pracy ankietowanych wynosił 14,3 roku). W wyniku przeprowadzonego sondażu stwierdzono brak wiedzy respondentów w zakresie pracy z e-podręcznikiem. Zdaniem badanych nauczycieli nie ma możliwości utrzymania oraz konserwacji przez szkołę indywidualnych komputerów uczniów. Ujawniono zgodność pedagogów w zakresie celowości korzystania z komputerów na lekcjach, jednak według ankietowanych bardziej funkcjonalne w trakcie lekcji okazują się rzutnik i interaktywna tablica. Na podstawie zgromadzonego materiału ujawniono bardzo niską samoocenę nauczycieli pod względem przygotowania do korzystania z e-podręczników (wszyscy respondenci oczekiwali uzupełnienia wykształcenia w zakresie IT, zwłaszcza w zakresie komputerowego wspomagania nauczania) oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK). Dodatkowo zwrócono uwagę, że badani nie zauważali problemów zdrowotnych wynikających z korzystania z komputerów. Wywiady z ekspertami potwierdziły konieczność przeprowadzenia stosownych analiz teoretycznych oraz badań diagnostycznych przed wprowadzeniem e-podręczników do edukacji. Stwierdzono także potrzebę opracowania prostej i zrozumiałej definicji e-podręcznika.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, użytkowanie komputerów, korzystanie z Internetu, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, podręcznik, edukacja, uczeń, efekt uczenia się, postawa, program nauczania
TESE descriptors: ICT, computer usage, Internet usage, computer, computer-assisted learning, textbook, education, pupil, learning outcome, attitude, curriculum
Publikacje:
  • Gogołek, W. (2013). Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1952:wpyw-e-podrcznikw-na-rozwj-psychosomatyczny-uczniw&id=158:e-podrczniki-materiay-do-pobrania&Itemid=1776
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"