Obserwuj
Tytuł badania: |
Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 – 2005 |
Badacz: |
Violetta Kwiatkowska |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja skuteczności dydaktycznej wykładów. Badanie przeprowadzono w formie eksperymentu, w którym uczestniczyło 179 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego roku pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obowiązujący studentów przedmiot "edukacja medialna" zdecydowano się prowadzić równolegle w dwóch salach: w jednej korzystano ze złożonych mediów edukacyjnych, w drugiej z serwera edukacyjnego i wykładów online. Obie grupy studentów (dobranych techniką wyrównywania par) po każdym z czterech wykładów poddano pomiarowi końcowemu (test dydaktyczny) i na podstawie wyników określono rzeczywiste przyrosty efektów uczenia się. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że skuteczność dydaktyczną wykładu tradycyjnego w porównaniu z wykładem online (TIK) można uznać za porównywalną. Nie potwierdzono większej skuteczności formy tradycyjnej w porównaniu z formą nauczania online. Zauważono ponadto większy przyrost wiedzy w grupie eksperymentalnej w porównaniu ze studentami z grupy kontrolnej – o 5,67% na poziomie wiadomości, o 7,9% na poziomie rozumienia, o 3,05% na poziomie zastosowania, o 20,6% na poziomie analizy i o 21,2% na poziomie syntezy.
|
Deskryptory TESE: |
metoda nauczania, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczanie na odległość, metodyka |
TESE descriptors: |
teaching method, Internet, ICT, distance learning, learning theory |
Publikacje: |
- Kwiatkowska, V. (2007). Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim – wyniki badań własnych. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor18.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.