BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim
Instytucja:
Data: 2004 – 2005
Badacz: Violetta Kwiatkowska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja skuteczności dydaktycznej wykładów. Badanie przeprowadzono w formie eksperymentu, w którym uczestniczyło 179 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego roku pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obowiązujący studentów przedmiot "edukacja medialna" zdecydowano się prowadzić równolegle w dwóch salach: w jednej korzystano ze złożonych mediów edukacyjnych, w drugiej z serwera edukacyjnego i wykładów online. Obie grupy studentów (dobranych techniką wyrównywania par) po każdym z czterech wykładów poddano pomiarowi końcowemu (test dydaktyczny) i na podstawie wyników określono rzeczywiste przyrosty efektów uczenia się. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że skuteczność dydaktyczną wykładu tradycyjnego w porównaniu z wykładem online (TIK) można uznać za porównywalną. Nie potwierdzono większej skuteczności formy tradycyjnej w porównaniu z formą nauczania online. Zauważono ponadto większy przyrost wiedzy w grupie eksperymentalnej w porównaniu ze studentami z grupy kontrolnej – o 5,67% na poziomie wiadomości, o 7,9% na poziomie rozumienia, o 3,05% na poziomie zastosowania, o 20,6% na poziomie analizy i o 21,2% na poziomie syntezy.
 

Deskryptory TESE: metoda nauczania, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczanie na odległość, metodyka
TESE descriptors: teaching method, Internet, ICT, distance learning, learning theory
Publikacje:
  • Kwiatkowska, V. (2007). Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim – wyniki badań własnych. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor18.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"