Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu gier językowych wprowadzonych podczas lekcji na umiejętność pisania w języku angielskim uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Badaniem objęto 39 uczniów szkoły podstawowej w Zabrzu, z których 19 stanowiło grupę kontrolną (dziewięć dziewczynek i 10 chłopców), a 20 – grupę eksperymentalną (12 dziewczynek i ośmiu chłopców). W badaniu wykorzystano dane uzyskane za pomocą kwestionariusza własnej konstrukcji oraz testu sprawdzającego umiejętności pisania po angielsku (pretest i posttest). Klasa kontrolna przerobiła ten sam materiał co klasa eksperymentalna, z wyjątkiem grania w gry językowe. W klasie eksperymentalnej w ciągu trzech miesięcy wykorzystano pięć gier. Pod koniec każdej lekcji z zastosowaniem gry nauczyciel spisywał swoje spostrzeżenia. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wprowadzone do programu nauczania gry językowe przyczyniły się do doskonalenia przez uczniów umiejętności pisania w języku angielskim. Wyniki uzyskane przez grupę eksperymentalną w postteście okazały się lepsze niż w przypadku grupy kontrolnej. Uczniowie popełniali mniej błędów, a ich wypowiedzi pisemne były dłuższe i bardziej zrozumiałe. Zauważono również, że uczniowie z grupy eksperymentalnej tworzyli wypowiedzi pisemne w języku obcym z większą łatwością, w atmosferze radości i zabawy. |