Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu nauczania dwóch przedmiotów ogólnomuzycznych w poszczególnych szkołach, regionach i typach szkół. Do zebrania materiału badawczego posłużono się testami pisemnymi: Testem z Zasad Muzyki oraz Testem z Literatury Muzycznej. Teren badań stanowiły wszystkie szkoły drugiego stopnia w Polsce, które w roku szkolnym 2005/2006 posiadały absolwentów wskazanych powyżej przedmiotów. Łącznie próba liczyła 1938 uczniów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że średni poziom wykonania zadań testowych z Zasad Muzyki w Polsce wynosił 71,49% (zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami najniższe wyniki odnotowano w województwie pomorskim – 66,7%, a najwyższe w województwie podlaskim – 77,7%). Okazało się, że najwyższy wskaźnik wykonalności występował w zadaniach dotyczących znajomości uwarunkowań rytmicznych (96,48%) oraz znajomości gam (95,22%), natomiast najniższy – w zadaniach związanych ze znajomością skal muzycznych (56,84%) oraz elementów muzycznych (50,82%). W zakresie zadań testowych z literatury muzycznej średni poziom wykonania zadań testowych wyniósł 57,34% (najwyższy wynik odnotowano w regionie podlaskim – 69,8%, a najniższy w opolskim – 52,3%). Wykazano, że najwyższy wskaźnik wykonalności uczniowie osiągnęli, rozwiązując zadania dotyczące znajomości epok historycznych (83,7%) oraz polegające na usłyszeniu środków wykonawczych w utworze (82,8%). Najniższy wskaźnik zaobserwowano z kolei w zadaniach związanych z muzycznym folklorem (11,1%). |