BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badań wyników nauczania przedmiotów "zasady muzyki" i "literatura muzyczna" w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce (2006)
Kolejne lata cyklu: 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: kwiecień 2006 – czerwiec 2006
Badacz: Małgorzata Bednarek, Krystyna Karcz, Andrzej Kocielski, Janusz Bogdan Lewandowski, Ewa Nestorowicz, Waldemar Ogrodniczak, Małgorzata Ostrowska, Ewa Skibińska, Teresa Taradejna
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu nauczania dwóch przedmiotów ogólnomuzycznych w poszczególnych szkołach, regionach i typach szkół. Do zebrania materiału badawczego posłużono się testami pisemnymi: Testem z Zasad Muzyki oraz Testem z Literatury Muzycznej. Teren badań stanowiły wszystkie szkoły drugiego stopnia w Polsce, które w roku szkolnym 2005/2006 posiadały absolwentów wskazanych powyżej przedmiotów. Łącznie próba liczyła 1938 uczniów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że średni poziom wykonania zadań testowych z Zasad Muzyki w Polsce wynosił 71,49% (zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami najniższe wyniki odnotowano w województwie pomorskim – 66,7%, a najwyższe w województwie podlaskim – 77,7%). Okazało się, że najwyższy wskaźnik wykonalności występował w zadaniach dotyczących znajomości uwarunkowań rytmicznych (96,48%) oraz znajomości gam (95,22%), natomiast najniższy – w zadaniach związanych ze znajomością skal muzycznych (56,84%) oraz elementów muzycznych (50,82%). W zakresie zadań testowych z literatury muzycznej średni poziom wykonania zadań testowych wyniósł 57,34% (najwyższy wynik odnotowano w regionie podlaskim – 69,8%, a najniższy w opolskim – 52,3%). Wykazano, że najwyższy wskaźnik wykonalności uczniowie osiągnęli, rozwiązując zadania dotyczące znajomości epok historycznych (83,7%) oraz polegające na usłyszeniu środków wykonawczych w utworze (82,8%). Najniższy wskaźnik zaobserwowano z kolei w zadaniach związanych z muzycznym folklorem (11,1%).

Deskryptory TESE: muzyka, szkoła muzyczna, jakość kształcenia, efekt uczenia się, nauczanie, test standaryzowany
TESE descriptors: music, art school, quality of education, learning outcome, teaching, standardised test
Publikacje:
  • Lewandowski, J.B. i Taradejna, T. (oprac.). (2006). Raport z badań wyników nauczania przedmiotów "zasady muzyki" i "literatura muzyczna" w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce. Pobrane z http://www.cea.art.pl/raporty/raportCEA_06.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"