
Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport z badań wyników nauczania przedmiotu literatura muzyczna (2008) |
Kolejne lata cyklu: |
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2008 – czerwiec 2008 |
Badacz: |
Małgorzata Bednarek, Jolanta Bedner, Maria Juchniewicz, Adam Kopytko, Janusz Bogdan Lewandowski, Ewa Nestorowicz, Małgorzata Ostrowska, Teresa Taradejna, Elżbieta Terlega-Stachów, Ewelina Wilburg-Marzec, Jerzy Zamuszko |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu nauczania przedmiotu „literatura muzyczna” w poszczególnych szkołach, regionach i typach szkół. Do zebrania materiału posłużono się specjalnie skonstruowanym testem pisemnym, który składał się z dwóch części. W pierwszej respondentów poproszono o odpowiedzi na pytania po wysłuchaniu utworów (lub ich fragmentów) odtworzonych na płycie CD. Druga część testu obejmowała zadania czysto teoretyczne. Badaniem objęto wszystko szkoły drugiego stopnia w Polsce (108), posiadające absolwentów przedmiotu „literatura muzyczna”. Próba liczyła 1833 uczniów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że średni poziom wykonania zadań testowych wynosił w Polsce 76,2%. Najwyższy odsetek wykonalności zadań odnotowano w regionie świętokrzyskim (84,2%), natomiast najniższy – w lubuskim (71%). Okazało się, że najwyższe wskaźniki uzyskały zadania związane ze znajomością faktury muzycznej (92%) oraz dynamiki (88,6%). Z kolei najwięcej problemów sprawiły uczniom zadania dotyczące znajomości znaczeń pojęciowych (43,3%) oraz tańców narodowych (62,7%). |
Deskryptory TESE: |
muzyka, szkoła muzyczna, test standaryzowany, zajęcia twórcze, zajęcia pozaszkolne |
TESE descriptors: |
music, art school, standardised test, creative activities, out-of-school-hours provision |
Publikacje: |
- Lewandowski, J.B. i Taradejna, T. (oprac.). (2008). Raport z badań wyników nauczania przedmiotu "literatura muzyczna" w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce. Pobrane z http://www.cea.art.pl/raporty/Raport%202008.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.