Abstrakt: |
Cele projektu: rozwój potencjału dydaktycznego Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, określenie potrzeb i oczekiwań pracodawców w stosunku do absolwentów wyższych uczelni, zaprojektowanie kwestionariusza do badań ilościowych realizowanych w dalszym etapie projektu. W pierwszym etapie projektu zrealizowano badanie jakościowe w formie 10 wywiadów FGI z pracodawcami z województwa pomorskiego. Wywiady odbyły się w Gdańsku, Gdyni oraz Redzie. Zaproszeni pracodawcy byli w zdecydowanej większości przedstawicielami firm z Trójmiasta oraz Małego Trójmiasta Kaszubskiego. Uczestnikami przeprowadzonych wywiadów grupowych byli przedstawiciele firm decydujący lub współdecydujący o zatrudnianiu pracowników lub sprawujący opiekę nad praktykantami i stażystami. Przedsiębiorstwa reprezentowane przez respondentów to firmy z następujących branż: rachunkowość (biura rachunkowe); bankowość (oddziały banków); usługi profesjonalne (doradztwo personalne, doradztwo finansowe, doradztwo gospodarcze, R&D, projekty unijne); branża turystyczna (biura podróży, turystyka biznesowa, agencje eventowe, hotele); handel (dealer samochodowy, księgarnia, urządzenia do serwisu kawy); produkcyjna (produkcja mebli, grzejników, form do butelek, opakowań, sprzętu BHP, osłon słonecznych); nieruchomości (biura pośrednictwa, zarządzanie nieruchomościami) i in. Problemem absolwentów szkół wyższych bywa obsługa komputera i programów specjalistycznych. Respondenci oczekiwaliby większego nacisku szkół wyższych na praktyczny element kształcenia. Proponują formę warsztatów oraz wykłady prowadzone przez praktyków na co dzień zaangażowanych w działalność w prywatnych firmach. Szkoły powinny uświadamiać kandydatom i studentom, na czym polega praca w danej dziedzinie – dzięki temu młodzi ludzie w miarę wcześnie mogliby zweryfikować swoje plany. |