BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekonomia w nauczaniu dzieci sześcioletnich
Data: [2009]
Badacz: Joanna Woźniak
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wiedzy dzieci sześcioletnich na temat ekonomii, a objęto nim 22 dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 118 w Łodzi. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach, które uwzględniały: 1) test wiedzy ekonomicznej autorstwa K. Kamińskiej; 2) rysunek pt. Co chciałbyś kupić za zaoszczędzone pieniądze? Z każdym dzieckiem przeprowadzono również wywiad indywidualny. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wiedza ekonomiczna była u dzieci ograniczona – większość nie potrafiła określić znaczenia słowa „ekonomia”, nie kojarzyła zawodów z pieniędzmi, nie umiała wskazać, skąd biorą się ich zabawki, nie potrafiła ułożyć biznesplanu założenia fabryki zabawek oraz nie wskazywała na bank, zapytana o miejsce, gdzie można odkładać pieniądze itp. Dzieci umiały za to sprecyzować, która zabawka jest ich ulubioną, i były pewne, że przekonałyby inne dzieci do jej zakupu. Wykazywały się również kreatywnością w przypadku wymyślania nowych zabawek i pewnością, że spodobałyby się innym dzieciom. Stosunkowo dobrze orientowały się w zakresie wartości pieniężnej różnych zabawek oraz form, w jakich można za nie zapłacić. Na rysunkach badanych pojawiały się najczęściej przedmioty codziennego użytku w postaci jedzenia, biżuterii, ubrań, zabawek czy domu. Pieniądze wydawało się zdaniem dzieci przede wszystkim na artykuły spożywcze. Połowa badanych otrzymywała kieszonkowe regularnie, 23% czasami. 60% wybierało skarbonkę jako formę oszczędzania. Sześciolatki rozmawiały z kolegami i koleżankami na temat zakupów, najczęściej zabawek (61%). Większość badanych nie znało znaczenia słowa „kredyt”. Biedę kojarzono z „biedakiem” i brakiem pieniędzy. Prawie połowa badanych brała w jakiejś formie udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy.

Deskryptory TESE: ekonomia, edukacja przedszkolna, dziecko, wiedza, kompetencje
TESE descriptors: economics, pre-primary education, child, knowledge, competence
Publikacje:
  • Woźniak, J. (2009). Ekonomia w nauczaniu dzieci sześcioletnich. Kwartalnik Edukacyjny, 4(59), 22-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"