BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002–2004
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Przemysław Śleszyński
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku pomiędzy poziomem i strukturą finansowania oświaty na szczeblu podstawowym a osiągnięciami szkolnymi uczniów w kontekście środowiska społeczno-ekonomicznego ucznia. W badaniu wykorzystano dane dotyczące: wyników kształcenia w postaci średnich znormalizowanych wyników sprawdzianów kompetencji i egzaminów gimnazjalnych z lat 2002-2004; nakładów finansowych na oświatę (50 wskaźników); sytuacji społeczno-gospodarczej i statusu społecznego rodzin (m.in. dane ze spisu powszechnego). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić wysoki stopień podobieństwa zróżnicowań regionalnych wyników sprawdzianu i egzaminu. Ścisłą korelację analizowanych uwarunkowań i osiągnięć uczniów zaobserwowano bardziej w przypadku sprawdzianu kompetencji w szkole podstawowej niż egzaminu gimnazjalnego. Stwierdzono ponadto, że poziom wyników kształcenia w gimnazjach wyrównywał się wraz z czasem, a odchylenia w wynikach zmniejszały się w ujęciu przestrzennym. Oznaczało to coraz silniejsze nawiązywanie wyników kształcenia do cech środowiska społeczno-ekonomicznego, szczególnie na obszarach wiejskich. Generalnie badanie ujawniło wpływ poziomu i struktury finansowania oświaty na osiągnięcia uczniów, ale tylko w niektórych przypadkach. Szczególnie istotny okazał się pozytywny wpływ finansowania z innych źródeł niż subwencja oświatowa. Wysokość samej subwencji miała pozytywny proporcjonalny wpływ na wyniki w największych ośrodkach miejskich. Najbardziej znaczące współwystępowanie z wynikami kształcenia miało miejsce w przypadku wynagrodzeń (warunków płacowych). Ostatecznie jednak to środowisko rodzinne i lokalne ucznia okazało się najsilniej warunkować wyniki kształcenia. Przemożny wpływ statusu społecznego wyrażany był w poziomie wykształcenia, a następnie w poziomie zamożności rodziny. Dużą pozytywną rolę pełniły również stopa bezrobocia oraz tradycje historyczno-kulturowe, szczególnie na obszarach wiejskich.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski, obszar wiejski, gimnazjum, szkoła podstawowa, egzamin
TESE descriptors: learning outcome, socio-cultural environment, urban area, rural area, lower secondary, primary school, examination
Publikacje:
  • Śleszyński, P. (2004). Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002–2004. Egzamin Biuletyn Badawczy, 2, 13-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"