Obserwuj
Tytuł badania: |
Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002–2004 |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 |
Badacz: |
Przemysław Śleszyński |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku pomiędzy poziomem i strukturą finansowania oświaty na szczeblu podstawowym a osiągnięciami szkolnymi uczniów w kontekście środowiska społeczno-ekonomicznego ucznia. W badaniu wykorzystano dane dotyczące: wyników kształcenia w postaci średnich znormalizowanych wyników sprawdzianów kompetencji i egzaminów gimnazjalnych z lat 2002-2004; nakładów finansowych na oświatę (50 wskaźników); sytuacji społeczno-gospodarczej i statusu społecznego rodzin (m.in. dane ze spisu powszechnego). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić wysoki stopień podobieństwa zróżnicowań regionalnych wyników sprawdzianu i egzaminu. Ścisłą korelację analizowanych uwarunkowań i osiągnięć uczniów zaobserwowano bardziej w przypadku sprawdzianu kompetencji w szkole podstawowej niż egzaminu gimnazjalnego. Stwierdzono ponadto, że poziom wyników kształcenia w gimnazjach wyrównywał się wraz z czasem, a odchylenia w wynikach zmniejszały się w ujęciu przestrzennym. Oznaczało to coraz silniejsze nawiązywanie wyników kształcenia do cech środowiska społeczno-ekonomicznego, szczególnie na obszarach wiejskich. Generalnie badanie ujawniło wpływ poziomu i struktury finansowania oświaty na osiągnięcia uczniów, ale tylko w niektórych przypadkach. Szczególnie istotny okazał się pozytywny wpływ finansowania z innych źródeł niż subwencja oświatowa. Wysokość samej subwencji miała pozytywny proporcjonalny wpływ na wyniki w największych ośrodkach miejskich. Najbardziej znaczące współwystępowanie z wynikami kształcenia miało miejsce w przypadku wynagrodzeń (warunków płacowych). Ostatecznie jednak to środowisko rodzinne i lokalne ucznia okazało się najsilniej warunkować wyniki kształcenia. Przemożny wpływ statusu społecznego wyrażany był w poziomie wykształcenia, a następnie w poziomie zamożności rodziny. Dużą pozytywną rolę pełniły również stopa bezrobocia oraz tradycje historyczno-kulturowe, szczególnie na obszarach wiejskich. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski, obszar wiejski, gimnazjum, szkoła podstawowa, egzamin |
TESE descriptors: |
learning outcome, socio-cultural environment, urban area, rural area, lower secondary, primary school, examination |
Publikacje: |
- Śleszyński, P. (2004). Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002–2004. Egzamin Biuletyn Badawczy, 2, 13-23.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.