BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekonomiczne warunki działania szkół wyższych podczas reformy gospodarczej
Projekt badawczy:
  • Badania nad efektywnością organizacji i kierowania szkolnictwem wyższym oraz szkołami wyższymi: Szkolnictwo wyższe w procesie kształtowania polskiej inteligencji
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Michał Gmytrasiewicz
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach programu CPBP 08.04 (grupa tematyczna 3). Przedmiotem badania były konsekwencje przemian gospodarczych i ekonomicznych w Polsce dla szkolnictwa wyższego. Badanie to oparto na analizie danych zastanych (GUS, MEN). Przejście od gospodarki planowej do gospodarki rynkowej postawiło przed edukacją wyższą nowe problemy i wyzwania, które utrudnił dodatkowo kryzys lat siedemdziesiątych. Spowodował on poważne pogorszenie się sytuacji finansowej i infrastrukturalnej uczelni wyższych. Sytuacja ta utrwaliła się w latach osiemdziesiątych, kiedy to kształcenie wyższe nie miało charakteru priorytetowego przy przydziale środków z budżetu państwa na cele edukacyjne. Zmniejszenie się stopnia, w jakim uczelnie wyższe zasilane były z środków publicznych, trzeba było wziąć pod uwagę przy planowaniu jakichkolwiek reform, jeśli cele miały zostać osiągnięte bez jednoczesnego wzrostu oczekiwań. Analiza ukazała, że reformy ekonomiczne dotknęły pracowników uczelni wyższych w stopniu większym niż pracowników innych sektorów. Poważny problem stanowiły w szczególności ich zarobki związane z polityką zatrudnienia i selekcji nauczycieli akademickich. Należało powstrzymać te tendencje, zważywszy, że mogły one wpłynąć na funkcjonowanie instytucji zajmujących się wyższą edukacją. Restrukturyzacja polskiej gospodarki stanowiła tak źródło szans, jak i zagrożeń dla edukacji wyższej. Szanse związane były z przeniesieniem na uczelnie odpowiedzialności za podejmowanie decyzji dotyczących edukacji wyższej oraz z wynikającym z przemian ekonomicznych wzrostem zapotrzebowania na wykształconych pracowników i badania naukowe. Z kolei zagrożenia wynikały z tradycyjnego konserwatyzmu instytucji edukacji wyższej, wydłużającego okres przystosowywania się do nowych kryteriów, metod i zasad funkcjonowania gospodarki. Ponadto możliwości szybkiego przystosowania się do nowej sytuacji zależne były od rodzaju uczelni. Analiza uwzględniała również prezentację nowej ustawy o edukacji wyższej oraz jej konsekwencje dla funkcjonowania polskich uczelni wyższych.

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, edukacja, ekonomia, kadra naukowa, gospodarka
TESE descriptors: higher education, education, economics, scientific staff, economy
Publikacje:
  • Gmytrasiewicz, M. i Pastwa, M. (1991). Szkolnictwo wyższe w warunkach przebudowy polskiej gospodarki. Dydaktyka Szkoły Wyższej, 2, 137-158.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"