Obserwuj
Tytuł badania: |
Komputerowe media dydaktyczne jako narzędzie pracy nauczyciela fizyki – sprawozdanie z badań własnych |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2004 – styczeń 2005 |
Badacz: |
Artur Bartoszewski, Magdalena Gawor |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu zastosowania komputerowych mediów (TIK) dydaktycznych na poziom zrozumienia procesów fizycznych wśród uczniów liceum. Działania badawcze (w formie testów wiedzy) podzielono na dwa etapy: przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu cyklu lekcji fizyki z zastosowaniem komputerowych mediów dydaktycznych. Testy dotyczyły wiedzy fizycznej obowiązkowej dla klas pierwszych licealnych. Spośród 70 uczniów wszystkich klas pierwszych IX Liceum Ogólnokształcącego przy Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Radomiu, stanowiących grupę eksperymentalną (tzn. uczestniczącą w pierwszej ankiecie), do ankiety kontrolnej wyłoniono 43 osoby. Wyniki eksperymentu jednoznacznie wskazują na większą efektywność nauczania fizyki za pomocą metod audiowizualnych niż za pomocą tradycyjnych metod. Autorzy badania zachęcają do stosowania komputerowych mediów dydaktycznych na lekcjach fizyki, bowiem wiedza przekazywana za ich pośrednictwem jest dla uczniów przystępniejsza, a sama nauka ciekawsza, co w przypadku nauczania fizyki (odbieranej przez uczniów jako przedmiot szczególnie trudny) jest niezwykle istotne. |
Deskryptory TESE: |
fizyka, nauczanie wspomagane komputerem, nauczyciel przedmiotu, technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, program audiowizualny, program nauczania |
TESE descriptors: |
physics, computer-assisted learning, specialist teacher, ICT, Internet usage, audiovisual programme, curriculum |
Publikacje: |
- Bartoszewski, A. i Gawor, M. (2005). Komputerowe media dydaktyczne jako narzędzie pracy nauczyciela fizyki – sprawozdanie z badań własnych. Pobrane z http://www.bartoszewski.tkdami.net/dorobek/2005_a_Bartoszewski.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.