BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komputerowe media dydaktyczne jako narzędzie pracy nauczyciela fizyki – sprawozdanie z badań własnych
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: listopad 2004 – styczeń 2005
Badacz: Artur Bartoszewski, Magdalena Gawor
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu zastosowania komputerowych mediów (TIK) dydaktycznych na poziom zrozumienia procesów fizycznych wśród uczniów liceum. Działania badawcze (w formie testów wiedzy) podzielono na dwa etapy: przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu cyklu lekcji fizyki z zastosowaniem komputerowych mediów dydaktycznych. Testy dotyczyły wiedzy fizycznej obowiązkowej dla klas pierwszych licealnych. Spośród 70 uczniów wszystkich klas pierwszych IX Liceum Ogólnokształcącego przy Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Radomiu, stanowiących grupę eksperymentalną (tzn. uczestniczącą w pierwszej ankiecie), do ankiety kontrolnej wyłoniono 43 osoby. Wyniki eksperymentu jednoznacznie wskazują na większą efektywność nauczania fizyki za pomocą metod audiowizualnych niż za pomocą tradycyjnych metod. Autorzy badania zachęcają do stosowania komputerowych mediów dydaktycznych na lekcjach fizyki, bowiem wiedza przekazywana za ich pośrednictwem jest dla uczniów przystępniejsza, a sama nauka ciekawsza, co w przypadku nauczania fizyki (odbieranej przez uczniów jako przedmiot szczególnie trudny) jest niezwykle istotne.

Deskryptory TESE: fizyka, nauczanie wspomagane komputerem, nauczyciel przedmiotu, technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, program audiowizualny, program nauczania
TESE descriptors: physics, computer-assisted learning, specialist teacher, ICT, Internet usage, audiovisual programme, curriculum
Publikacje:
  • Bartoszewski, A. i Gawor, M. (2005). Komputerowe media dydaktyczne jako narzędzie pracy nauczyciela fizyki – sprawozdanie z badań własnych. Pobrane z http://www.bartoszewski.tkdami.net/dorobek/2005_a_Bartoszewski.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"