BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje uczniów 9-10-letnich w zakresie rozwiązywania nietypowych zadań tekstowych
Instytucja:
Data: czerwiec 2006
Badacz: Barbara Nawolska, Joanna Żądło
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, jak uczniowie w wieku 9-10 lat radzą sobie z rozwiązywaniem nietypowych zadań matematycznych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano trzy zadania – pierwsze rozwiązywało 116 uczniów, drugie 113, a trzecie 115. W doniesieniu porównano wyniki badania z rezultatami analogicznego badania przeprowadzonego w 1990 roku (Czarnecka-Holender, Nawolska, Urbańska, 1995). Na podstawie wyników badania nie stwierdzono istotnych różnic w zakresie umiejętności rozwiązywania nietypowych zadań matematycznych przez uczniów klas początkowych. Niewielkie różnice wystąpiły na korzyść dzieci badanych w 2006 roku. Fakt, że uczniowie w 2006 roku lepiej radzili sobie z zadaniami wykorzystanymi w badaniu, może wynikać z tego, że we współczesnych podręcznikach więcej miejsca poświęca się nietypowym zadaniom matematycznym, dzięki czemu dzieci rozwiązują je częściej w szkole. Poza tym nauczyciele są bardziej świadomi, jak tego typu zadania kształtują rozwój logiczny dziecka i jego twórczą postawę, przez co przedstawiają dzieciom nietypowe zadania matematyczne do samodzielnego rozwiązania podczas lekcji. Wyniki badania ujawniły jednak, że większość dzieci w rozwiązywaniu zadań nietypowych posługuje się schematami, jest nietwórcza, a czasami nawet działa bezmyślnie i automatycznie.

Deskryptory TESE: kompetencje, matematyka, rozumienie, kreatywność, rozumowanie, wiedza
TESE descriptors: competence, mathematics, comprehension, creativity, reasoning, knowledge
Publikacje:
  • Nawolska, B. i Żądło, J. (2007). Kompetencje uczniów 9-10-letnich w zakresie rozwiązywania nietypowych zadań tekstowych. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 226-233). Katowice: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"