Abstrakt: |
Celem badania było stwierdzenie, jak uczniowie w wieku 9-10 lat radzą sobie z rozwiązywaniem nietypowych zadań matematycznych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano trzy zadania – pierwsze rozwiązywało 116 uczniów, drugie 113, a trzecie 115. W doniesieniu porównano wyniki badania z rezultatami analogicznego badania przeprowadzonego w 1990 roku (Czarnecka-Holender, Nawolska, Urbańska, 1995). Na podstawie wyników badania nie stwierdzono istotnych różnic w zakresie umiejętności rozwiązywania nietypowych zadań matematycznych przez uczniów klas początkowych. Niewielkie różnice wystąpiły na korzyść dzieci badanych w 2006 roku. Fakt, że uczniowie w 2006 roku lepiej radzili sobie z zadaniami wykorzystanymi w badaniu, może wynikać z tego, że we współczesnych podręcznikach więcej miejsca poświęca się nietypowym zadaniom matematycznym, dzięki czemu dzieci rozwiązują je częściej w szkole. Poza tym nauczyciele są bardziej świadomi, jak tego typu zadania kształtują rozwój logiczny dziecka i jego twórczą postawę, przez co przedstawiają dzieciom nietypowe zadania matematyczne do samodzielnego rozwiązania podczas lekcji. Wyniki badania ujawniły jednak, że większość dzieci w rozwiązywaniu zadań nietypowych posługuje się schematami, jest nietwórcza, a czasami nawet działa bezmyślnie i automatycznie. |