Abstrakt: |
Przedmiot badań stanowiła jakościowa analiza kompetencji twórczych osób nieprzystosowanych społecznie o obniżonej sprawności intelektualnej. W badaniu wzięli udział wychowankowie Resocjalizacyjno-Rewalidacyjnego Zakładu Poprawczego w Mrozach (21 osób). Grupę kontrolną stanowili chłopcy w normie rozwojowej w wieku od 14 do 15 lat (68 osób) oraz w wieku od 18 do 19 lat (42 osoby). Ogółem w badaniu udział wzięło 131 osób. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Rysunkowy Test Twórczego Myślenia autorstwa Jellena i Urbana (zaadaptowanego do polskich warunków przez Matczak, Jaworowską i Stańczak). Na podstawie analizy porównawczej wartości średnich i przedziałów ufności stwierdzono, że wychowankowie ZP Mrozy uzyskali istotnie statystycznie niższe wyniki od obu prób normalizacyjnych. Wskaźniki predyspozycji twórczych badanych – czternaście kategorii: kontynuacje, uzupełnienia, nowe elementy, połączenia liniowe, powiązania tematyczne, wykorzystanie kwadratu poza ramką, wykroczenie poza ramę, perspektywa, humor i emocje, niekonwencjonalna manipulacja, abstrakcyjność, połączenia figuralno-symboliczne, niestereotypowość, szybkość. W wyniku analizy powyższych kategorii okazało się, że w zakresie myślenia dywergencyjnego największą liczbę punktów badani uzyskali w kategorii niestereotypowości. Z kolei żadna osoba nie wykorzystała form symbolicznych, a abstrakcją posłużyło się zaledwie dwóch badanych. Niskie wyniki odnotowano także w kategorii perspektywy. Pod względem kompetencji myślenia konwergencyjnego najwięcej punktów uczestnicy badania uzyskali w kategoriach kontynuacji i uzupełnień, które ujawniają zdolność do elaboracji. |