BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje twórcze wychowanków zakładów poprawczych o obniżonej sprawności intelektualnej
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Janina Florczykiewicz
Abstrakt:

Przedmiot badań stanowiła jakościowa analiza kompetencji twórczych osób nieprzystosowanych społecznie o obniżonej sprawności intelektualnej. W badaniu wzięli udział wychowankowie Resocjalizacyjno-Rewalidacyjnego Zakładu Poprawczego w Mrozach (21 osób). Grupę kontrolną stanowili chłopcy w normie rozwojowej w wieku od 14 do 15 lat (68 osób) oraz w wieku od 18 do 19 lat (42 osoby). Ogółem w badaniu udział wzięło 131 osób. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Rysunkowy Test Twórczego Myślenia autorstwa Jellena i Urbana (zaadaptowanego do polskich warunków przez Matczak, Jaworowską i Stańczak). Na podstawie analizy porównawczej wartości średnich i przedziałów ufności stwierdzono, że wychowankowie ZP Mrozy uzyskali istotnie statystycznie niższe wyniki od obu prób normalizacyjnych. Wskaźniki predyspozycji twórczych badanych – czternaście kategorii: kontynuacje, uzupełnienia, nowe elementy, połączenia liniowe, powiązania tematyczne, wykorzystanie kwadratu poza ramką, wykroczenie poza ramę, perspektywa, humor i emocje, niekonwencjonalna manipulacja, abstrakcyjność, połączenia figuralno-symboliczne, niestereotypowość, szybkość. W wyniku analizy powyższych kategorii okazało się, że w zakresie myślenia dywergencyjnego największą liczbę punktów badani uzyskali w kategorii niestereotypowości. Z kolei żadna osoba nie wykorzystała form symbolicznych, a abstrakcją posłużyło się zaledwie dwóch badanych. Niskie wyniki odnotowano także w kategorii perspektywy. Pod względem kompetencji myślenia konwergencyjnego najwięcej punktów uczestnicy badania uzyskali w kategoriach kontynuacji i uzupełnień, które ujawniają zdolność do elaboracji.

Deskryptory TESE: kompetencje, wychowanie dziecka, placówka edukacyjna, niepełnosprawność intelektualna, młodzież, osoby niepełnosprawne, kreatywność
TESE descriptors: competence, child rearing, educational institution, intellectual disability, youth, people with disabilities, creativity
Publikacje:
  • Florczykiewicz, J. (2008). Kompetencje twórcze wychowanków zakładów poprawczych o obniżonej sprawności intelektualnej. Szkoła Specjalna, 5, 360-368.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"