BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym
Data: [2012]
Badacz: Małgorzata Mnich
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka kompetencji studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie oceny tekstu dziecięcego. Analizie poddano 200 prac zaliczeniowych, które wybrano losowo z 475 zgromadzonych w ciągu pięciu lat akademickich. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci uzyskali wysokie oceny w zakresie umiejętności trafnego opisu sytuacji związanej z tworzeniem tekstu uczniowskiego (analizy poprzedzano ponadto opisem sylwetki rozwojowej autora) oraz kompetencji oceny tekstu na poziomie graficznym. Najwięcej trudności sprawiała studentom ocena poprawności gramatycznej tekstów uczniowskich, szczególnie w zakresie braku przydawki, okolicznika lub dopełnienia oraz w przypadku tekstów pisanych potokiem składniowym. Wśród błędów słownikowych z największą łatwością dostrzegano słowa gwarowe i potoczne, nieumiejętność generalizacji oraz stosowanie pleonazmów czy pronominalizacji. Nie odnotowano żadnego przeoczenia w zakresie błędów fleksyjnych. W przypadku błędów ortograficznych studenci najczęściej klasyfikowali błędy uczniowskie ze względu na przynależność do zasady ortograficznej. Sprawność interpunkcyjną uczniów również oceniano bezbłędnie. Studenci adekwatnie oceniali zdolność dzieci do budowania treści. Pewne problemy pojawiły się w zakresie oceny pragmatycznej wypowiedzi, gdy studenci mieli do czynienia z opisami sytuacji zawierającymi cechy opowiadania. Badani okazali się najbardziej lakoniczni w ocenianiu środków językowych. Największe zróżnicowanie kompetencji studentów stwierdzono w przypadku propozycji ćwiczeń, które nie zawsze wynikały z poczynionych wcześniej obserwacji na temat tworzenia tekstu przez danego ucznia. Pomimo wykazania się przez większość studentów dużą precyzją, starannością i kreatywnością w planowaniu ćwiczeń co czwarta praca nie spełniała pod tym względem wymogów określonych w poleceniu. Najczęściej występującym uchybieniem popełnianym przez samych studentów były błędy ortograficzne, szczególnie zaś niepoprawna pisownia partykuły nie z rzeczownikami (27 przypadków).

Author's Keywords: educational linguistics, early childhood education students' competences, written text evaluation
Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, umiejętności pisania, pisanie, ocenianie, metodyka, ortografia
TESE descriptors: student, higher education, written skills, writing, marking, learning theory, spelling
Publikacje:
  • Mnich, M. (2012). Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Chowanna, 2(39), 179-192.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"