Tytuł badania: |
Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym |
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Małgorzata Mnich |
Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka kompetencji studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie oceny tekstu dziecięcego. Analizie poddano 200 prac zaliczeniowych, które wybrano losowo z 475 zgromadzonych w ciągu pięciu lat akademickich. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci uzyskali wysokie oceny w zakresie umiejętności trafnego opisu sytuacji związanej z tworzeniem tekstu uczniowskiego (analizy poprzedzano ponadto opisem sylwetki rozwojowej autora) oraz kompetencji oceny tekstu na poziomie graficznym. Najwięcej trudności sprawiała studentom ocena poprawności gramatycznej tekstów uczniowskich, szczególnie w zakresie braku przydawki, okolicznika lub dopełnienia oraz w przypadku tekstów pisanych potokiem składniowym. Wśród błędów słownikowych z największą łatwością dostrzegano słowa gwarowe i potoczne, nieumiejętność generalizacji oraz stosowanie pleonazmów czy pronominalizacji. Nie odnotowano żadnego przeoczenia w zakresie błędów fleksyjnych. W przypadku błędów ortograficznych studenci najczęściej klasyfikowali błędy uczniowskie ze względu na przynależność do zasady ortograficznej. Sprawność interpunkcyjną uczniów również oceniano bezbłędnie. Studenci adekwatnie oceniali zdolność dzieci do budowania treści. Pewne problemy pojawiły się w zakresie oceny pragmatycznej wypowiedzi, gdy studenci mieli do czynienia z opisami sytuacji zawierającymi cechy opowiadania. Badani okazali się najbardziej lakoniczni w ocenianiu środków językowych. Największe zróżnicowanie kompetencji studentów stwierdzono w przypadku propozycji ćwiczeń, które nie zawsze wynikały z poczynionych wcześniej obserwacji na temat tworzenia tekstu przez danego ucznia. Pomimo wykazania się przez większość studentów dużą precyzją, starannością i kreatywnością w planowaniu ćwiczeń co czwarta praca nie spełniała pod tym względem wymogów określonych w poleceniu. Najczęściej występującym uchybieniem popełnianym przez samych studentów były błędy ortograficzne, szczególnie zaś niepoprawna pisownia partykuły nie z rzeczownikami (27 przypadków). |
Author's Keywords: |
educational linguistics, early childhood education students' competences, written text evaluation |
Deskryptory TESE: |
student, szkoła wyższa, umiejętności pisania, pisanie, ocenianie, metodyka, ortografia |
TESE descriptors: |
student, higher education, written skills, writing, marking, learning theory, spelling |
Publikacje: |
- Mnich, M. (2012). Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Chowanna, 2(39), 179-192.
|