BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki determinujące zasób pojęć technicznych i informatycznych w leksyce uczniów szkół podstawowych w świetle badań własnych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Waldemar Lib
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu szeregu czynników na umiejętność posługiwania się pojęciami technicznymi wśród uczniów kończących szkołę podstawową. Uwzględniono następujące czynniki: miejsce zamieszkania, wykształcenie rodziców, środki masowego przekazu, osiągnięcia szkolne, płeć uczniów. Badaniem objęto łącznie 124 uczniów. Analiza danych pozwoliła potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą związek między czynnikami środowiskowymi (miejscem zamieszkania) a umiejętnością posługiwania się pojęciami technicznymi jest istotny statystycznie. Uczniowie ze wsi prezentowali wyższy poziom tej umiejętności niż uczniowie z małych i dużych miast. Czynnikiem różnicującym badanych pod względem posługiwania się pojęciami technicznymi było również wykształcenie rodziców – im wyższe, tym większe były umiejętności uczniów. Analogicznie kształtowała się zależność między umiejętnościami uczniów a ich osiągnięciami szkolnymi – im lepsze oceny dostawali badani, tym lepiej posługiwali się pojęciami technicznymi. Z kolei zarówno czytelnictwo czasopism o tematyce technicznej, jak i oglądanie programów popularnonaukowych nie miały wpływu na umiejętności uczniów. Nieistotna statystycznie okazała się również zależność między umiejętnością posługiwania się pojęciami technicznymi a płcią uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: pojęcia techniczne, pragmatyka języka, porozumiewanie się
Author's Keywords: technical notions, language pragmatics, communication
Deskryptory TESE: technika, szkoła podstawowa, środowisko społeczno-kulturowe, język, miejsce zamieszkania, obszar miejski, obszar wiejski, płeć
TESE descriptors: technology, primary school, socio-cultural environment, language, place of residence, urban area, rural area, gender
Publikacje:
  • Lib, W. (2009). Czynniki determinujące zasób pojęć technicznych i informatycznych w leksyce uczniów szkół podstawowych w świetle badań własnych. W: W. Furmanek i W. Walat (red.), Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i zawodowej (s. 241-258). Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"