Tytuł badania: |
Czynniki determinujące zasób pojęć technicznych i informatycznych w leksyce uczniów szkół podstawowych w świetle badań własnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Waldemar Lib |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu szeregu czynników na umiejętność posługiwania się pojęciami technicznymi wśród uczniów kończących szkołę podstawową. Uwzględniono następujące czynniki: miejsce zamieszkania, wykształcenie rodziców, środki masowego przekazu, osiągnięcia szkolne, płeć uczniów. Badaniem objęto łącznie 124 uczniów. Analiza danych pozwoliła potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą związek między czynnikami środowiskowymi (miejscem zamieszkania) a umiejętnością posługiwania się pojęciami technicznymi jest istotny statystycznie. Uczniowie ze wsi prezentowali wyższy poziom tej umiejętności niż uczniowie z małych i dużych miast. Czynnikiem różnicującym badanych pod względem posługiwania się pojęciami technicznymi było również wykształcenie rodziców – im wyższe, tym większe były umiejętności uczniów. Analogicznie kształtowała się zależność między umiejętnościami uczniów a ich osiągnięciami szkolnymi – im lepsze oceny dostawali badani, tym lepiej posługiwali się pojęciami technicznymi. Z kolei zarówno czytelnictwo czasopism o tematyce technicznej, jak i oglądanie programów popularnonaukowych nie miały wpływu na umiejętności uczniów. Nieistotna statystycznie okazała się również zależność między umiejętnością posługiwania się pojęciami technicznymi a płcią uczniów. |
Autorskie słowa kluczowe: |
pojęcia techniczne, pragmatyka języka, porozumiewanie się |
Author's Keywords: |
technical notions, language pragmatics, communication |
Deskryptory TESE: |
technika, szkoła podstawowa, środowisko społeczno-kulturowe, język, miejsce zamieszkania, obszar miejski, obszar wiejski, płeć |
TESE descriptors: |
technology, primary school, socio-cultural environment, language, place of residence, urban area, rural area, gender |
Publikacje: |
- Lib, W. (2009). Czynniki determinujące zasób pojęć technicznych i informatycznych w leksyce uczniów szkół podstawowych w świetle badań własnych. W: W. Furmanek i W. Walat (red.), Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i zawodowej (s. 241-258). Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
|