Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat testu literacko-językowego (zastosowanego podczas XXIII Konkursu Polonistycznego), samego testowania i nowej formuły egzaminów do szkół średnich. W ankiecie uczestniczyło 160 uczniów i 71 nauczycieli. 87,3% nauczycieli uważało, że wybrany tekst o zwierzętach na Kossakówce jest przyjazny dla uczniów. Aprobatę wobec tekstu wyraziło także 81% uczniów. Tylko ośmiu ankietowanym tekst się nie spodobał. 87,3% nauczycieli uznało, że zadania sformułowano w sposób jasny i precyzyjny. Dla uczniów najmniej zrozumiałe okazało się zadanie: Troll po duńsku znaczy gnom. Podaj inne wyrazy bliskoznaczne. Uczniowie wymieniali takie synonimy jak: potwór, smok, straszydło, futrzak, leń, sędzia piłkarski, błyskawica, burza, grzmot, piorun, głupek, debil, idiota, Trolek, Troluś i in. 86% nauczycieli twierdziło, że zadania obejmowały ważne treści i umiejętności. 80,3% respondentów z tej grupy uważało, że zadania odpowiadają treściom objętym przez program nauczania. Dużo trudności sprawiały uczniom zadania, w których proszono o podanie tytułów i autorów oraz o określenie gatunków i rodzajów literackich. Blisko 80% uczniów aprobowało nową formę egzaminu wstępnego do szkół średnich. Poparcie dla nowej formy egzaminu wstępnego zadeklarowało 90% nauczycieli. W opinii 90% nauczycieli test jest przyjazny dla uczniów. Zdaniem podobnego odsetka badanych zadania egzaminacyjne sformułowano jasno i przejrzyście. Nauczyciele i uczniowie byli zgodni, że czas przeznaczony na rozwiązanie zadań jest wystarczający. Niektórzy nauczyciele proponowali wybór ambitniejszego tekstu w następnym roku.
|