BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Po etapie rejonowym XXIII Konkursu Polonistycznego
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Danuta Chwastek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat testu literacko-językowego (zastosowanego podczas XXIII Konkursu Polonistycznego), samego testowania i nowej formuły egzaminów do szkół średnich. W ankiecie uczestniczyło 160 uczniów i 71 nauczycieli. 87,3% nauczycieli uważało, że wybrany tekst o zwierzętach na Kossakówce jest przyjazny dla uczniów. Aprobatę wobec tekstu wyraziło także 81% uczniów. Tylko ośmiu ankietowanym tekst się nie spodobał. 87,3% nauczycieli uznało, że zadania sformułowano w sposób jasny i precyzyjny. Dla uczniów najmniej zrozumiałe okazało się zadanie: Troll po duńsku znaczy gnom. Podaj inne wyrazy bliskoznaczne. Uczniowie wymieniali takie synonimy jak: potwór, smok, straszydło, futrzak, leń, sędzia piłkarski, błyskawica, burza, grzmot, piorun, głupek, debil, idiota, Trolek, Troluś i in. 86% nauczycieli twierdziło, że zadania obejmowały ważne treści i umiejętności. 80,3% respondentów z tej grupy uważało, że zadania odpowiadają treściom objętym przez program nauczania. Dużo trudności sprawiały uczniom zadania, w których proszono o podanie tytułów i autorów oraz o określenie gatunków i rodzajów literackich. Blisko 80% uczniów aprobowało nową formę egzaminu wstępnego do szkół średnich. Poparcie dla nowej formy egzaminu wstępnego zadeklarowało 90% nauczycieli. W opinii 90% nauczycieli test jest przyjazny dla uczniów. Zdaniem podobnego odsetka badanych zadania egzaminacyjne sformułowano jasno i przejrzyście. Nauczyciele i uczniowie byli zgodni, że czas przeznaczony na rozwiązanie zadań jest wystarczający. Niektórzy nauczyciele proponowali wybór ambitniejszego tekstu w następnym roku.
 

Deskryptory TESE: przejście z gimnazjum do liceum/technikum, egzamin pisemny, egzamin wstępny, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, postawa
TESE descriptors: transition from lower to upper secondary education, written examination, entry examination, literature, children's and youth literature, attitude
Publikacje:
  • Chwastek, D. (1997). Po etapie rejonowym XXIII Konkursu Polonistycznego. Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 4, 5-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"