Abstrakt: |
Przedmiotem badania były oczekiwania uczniów klas I–III wobec nauczycieli. Pytano, jakiego nauczyciela chcą mieć uczniowie edukacji początkowej, jakie cechy uważają za pozytywne i pożądane, a które ich drażnią, a także jakie funkcje powinien spełniać nauczyciel. W badaniu uczestniczyło 150 uczniów z klas trzecich w dwóch bydgoskich szkołach podstawowych (90 osób) i jednej wiejskiej (60 osób). Badanych poproszono o napisanie anonimowo dwóch tekstów: Gdybyś w przyszłości wybrał zawód nauczyciela, to…; Jaki powinien być nauczyciel, abym lubił chodzić do szkoły? Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – zdaniem uczniów – powinien być przede wszystkim: dobry (96% wskazań), ładnie i czysto ubrany (82%), kulturalny (63%), uśmiechnięty i z poczuciem humoru (59%), sprawiedliwy w stawianiu ocen (56%), ładny i młody (55%), dbały o wygląd klasy (55%). Nauczyciel w ocenie uczniów powinien także: nie faworyzować poszczególnych uczniów (46%), dobrze uczyć i tłumaczyć (46%), utrzymywać dyscyplinę (41%), interesować się uczniami i pomagać im (38%), uczyć zabaw i piosenek (34%), czytać książki i chodzić z uczniami do kina (34%). Najmniej wskazań otrzymały takie cechy jak: pomysłowy (1%), wymagający (5%), spokojny, zrównoważony (7%), opiekuńczy, troskliwy (7%), serdeczny (8%), surowy (9%). Część ankietowanych chciałaby, żeby jeden nauczyciel uczył ich aż do ósmej klasy szkoły podstawowej. |