BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel klas I-III w opinii uczniów
Data: [1998]
Badacz: Maria Sobieszczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania były oczekiwania uczniów klas I–III wobec nauczycieli. Pytano, jakiego nauczyciela chcą mieć uczniowie edukacji początkowej, jakie cechy uważają za pozytywne i pożądane, a które ich drażnią, a także jakie funkcje powinien spełniać nauczyciel. W badaniu uczestniczyło 150 uczniów z klas trzecich w dwóch bydgoskich szkołach podstawowych (90 osób) i jednej wiejskiej (60 osób). Badanych poproszono o napisanie anonimowo dwóch tekstów: Gdybyś w przyszłości wybrał zawód nauczyciela, to…; Jaki powinien być nauczyciel, abym lubił chodzić do szkoły? Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – zdaniem uczniów – powinien być przede wszystkim: dobry (96% wskazań), ładnie i czysto ubrany (82%), kulturalny (63%), uśmiechnięty i z poczuciem humoru (59%), sprawiedliwy w stawianiu ocen (56%), ładny i młody (55%), dbały o wygląd klasy (55%). Nauczyciel w ocenie uczniów powinien także: nie faworyzować poszczególnych uczniów (46%), dobrze uczyć i tłumaczyć (46%), utrzymywać dyscyplinę (41%), interesować się uczniami i pomagać im (38%), uczyć zabaw i piosenek (34%), czytać książki i chodzić z uczniami do kina (34%). Najmniej wskazań otrzymały takie cechy jak: pomysłowy (1%), wymagający (5%), spokojny, zrównoważony (7%), opiekuńczy, troskliwy (7%), serdeczny (8%), surowy (9%). Część ankietowanych chciałaby, żeby jeden nauczyciel uczył ich aż do ósmej klasy szkoły podstawowej.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel bez kwalifikacji, nauczyciel z kwalifikacjami, uczestnictwo nauczycieli, postawa, postawa wobec szkoły, ocena nauczycieli, uczeń, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: teacher, non-qualified teacher, qualified teacher, teacher participation, attitude, attitude towards school, evaluation of teachers, pupil, generalist teacher
Publikacje:
  • Sobieszczyk, M. (1996). Nauczyciel klas I-III w opinii uczniów. W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 229-235). Bydgoszcz: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"