BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczycielki wczesnej edukacji i ich spojrzenie na kwestie rodzaju – raport z badań
Data: 2004
Badacz: Emilia Goś
Abstrakt:

Badanie miało charakter fenomenograficzny i zostało przeprowadzone w celu diagnozy postrzegania przez badane płci kulturowej oraz wymagań jej stawianych w kontekście pracy pedagogicznej. Próbę badawczą stanowiła grupa 13 nauczycielek nauczania zintegrowanego ze szkół prywatnych (sześć osób) oraz publicznych (siedem osób) z dużych ośrodków miejskich. Badanie zrealizowano dwuetapowo, w pierwszym przeprowadzono wywiad otwarty, który trwał przeciętnie od 20 do 45 minut. W drugim etapie respondentki poproszono o wypełnienie ankiety składającej się z ośmiu pytań. W wyniku analizy zgromadzonego materiału badawczego wykazano, że respondentki często postrzegały swój zawód jako realizację roli matki oraz opiekunki. Na pytanie o powody niewielkiego odsetku mężczyzn wśród nauczycieli nauczania zintegrowanego jedna z ankietowanych wskazała niskie uposażenie, natomiast pozostałe nauczycielki skupiły się na różnicach płciowych (np. braku wewnętrznego ciepła czy braku powołania do pracy z małymi dziećmi). Ponadto okazało się, że badane, charakteryzując każdą z klas, opierały się na funkcjonujących stereotypach płci. Dodatkowo stwierdzono, że nauczycielki postrzegały istniejące różnice płciowe wewnątrz dyskursu natury. Ankietowane, opisując nauczyciela płci męskiej, akcentowały przede wszystkim takie cechy charakteru jak zdecydowanie i umiejętność utrzymania dyscypliny. Na podstawie udzielonych odpowiedzi nie zaobserwowano gotowości badanych do wejścia w rzeczywistość postkategorii.

Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, płeć męska, nauczyciel, zawód nauczyciela, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: gender, female, male, teacher, teaching profession, generalist teacher, attitude towards school
Publikacje:
  • Goś, E. (2007). Nauczycielki wczesnej edukacji i ich spojrzenie na kwestie rodzaju – raport z badań. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, 101-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"