BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność ruchowa młodzieży m. Opola
Data: grudzień 1995 – styczeń 1996
Badacz: Maria Cenkowska
Abstrakt:

Celem badania była ocena niektórych elementów trybu życia losowo wybranej grupy młodzieży pod kątem aktywności ruchowej. Anonimowym badaniem ankietowym objęto 980 uczniów (520 chłopców, 460 dziewcząt) w wieku 17-18 lat z losowo wybranych szkół średnich w Opolu. Stwierdzono bardzo mały udział młodzieży uczęszczającej na zajęcia rekreacyjno-sportowe; systematycznie brało w nich udział 22% chłopców i 16% dziewcząt, 33% i 31% robiło to sporadycznie. W czasie wolnym badani najczęściej oglądali telewizję, grali na komputerze – 56% chłopców i 27% dziewcząt, czytali książki i prasę – 4% i 34%, szli na zajęcia rekreacyjno-sportowe – 37% i 36%, po 3% pracowało. 99% chłopców i 100% dziewcząt zdawało sobie sprawę z istotnej roli rekreacji ruchowej i jej korzystnego wpływu na rozwój psychofizyczny. Zdaniem badanych na niewłaściwy styl życia wpływały głównie:telewizja, wideo, komputer – 70% chłopców i 48% dziewcząt, lenistwo – 26% i 42%, brak czasu – 2% i 8%, brak świadomości – po 2%. Według badanych systematycznie aktywnych ruchowo na podjęcie decyzji o dodatkowych zajęciach miały wpływ: zbyt mało ruchu w stosunku do własnych potrzeb – po 63%, predyspozycje sportowe – 32% chłopców i 28% dziewcząt, świadomość o potrzebie ruchu – 4% i 9%. Według młodzieży, aby zwiększyć jej udział w zajęciach ruchowych, należy: zwiększyć w szkołach liczbę lekcji WF-u – 61% chłopców i 31% dziewcząt, udostępnić więcej ośrodków rekreacyjno-sportowych – 36% i 69%, uświadomić młodzież o potrzebie ruchu – 3% i 0,4%. Stwierdzono, że badani prowadzili nieprawidłowy tryb życia przejawiający się małym udziałem w zajęciach ruchowych i niewłaściwie gospodarowali czasem wolnym. Wyniki wskazywały na konieczność podjęcia działań wychowawczych i organizacyjnych, by uczyć młodzież o zdrowym stylu życia.

Deskryptory TESE: zajęcia rekreacyjne, wychowanie fizyczne, pedagogika czasu wolnego, uczeń, szkoła średnia, rozwój fizyczny, obszar miejski
TESE descriptors: leisure activities, physical education, leisure education, pupil, secondary school, physical development, urban area
Publikacje:
  • Cenkowska, M. (1997). Aktywność ruchowa młodzieży m. Opola. Lider, 1, 22-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"