BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność ruchowa młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako środek jej rehabilitacji
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Marta Wieczorek
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka aktywności ruchowej młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Sformułowano następujące pytania badawcze: jak kształtują się zainteresowania aktywnością ruchową badanej młodzieży; jak przedstawia się podejmowana aktywność ruchowa; czy podejmowana aktywność ruchowa jest zgodna z zainteresowaniami młodzieży; czy i jakie różnice występują w zakresie badanych obszarów między młodzieżą pełnosprawną a niepełnosprawną intelektualnie. Badaniem objęto 60 uczniów w normie intelektualnej (w tym 30 dziewcząt i 30 chłopców) oraz 60 uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w tym 30 dziewcząt i 30 chłopców). Uczniowie z grupy kontrolnej uczęszczali do technikum, a niepełnosprawni – do szkoły zawodowej. Posłużono się metodą ankiety; w kwestionariuszu zawarto 12 pytań, część dotyczyła zainteresowań w zakresie aktywności ruchowej, część – samej aktywności ruchowej. Do najbardziej lubianych form aktywności ruchowej należały: wycieczki piesze (50% uczniów upośledzonych UU i 43% uczniów z grupy kontrolnej GK), wycieczki rowerowe (77% UU i 53% GK), zabawy i gry (40% UU i 43% GK), sport w klubie (17% UU i 23% GK). Dla celów estetycznych aktywność podejmowało 30% uczniów UU i 13% GK, dla celów kondycyjnych – 30% UU i 40% GK, sportowych – 30% UU i 30% GK, rekreacyjnych – 33% UU i 40% GK, twórczych – 13% UU i 20% GK, zdrowotnych – 63% UU i 40% GK. Do preferowanych form spędzania czasu wolnego zaliczono: leżenie – 20% UU i 3% GK, czytanie – 73% UU i 77% GK, spacery – 53% UU i 53% GK, uprawianie sportu – 43% UU i 37% GK, wyczynowe uprawianie sportu w klubie – 3% UU i 10% GK, amatorskie uprawianie sportu w klubie – 30% UU i 13% GK. Nie stwierdzono istotnych różnic między zainteresowaniami i przejawami aktywności ruchowej wśród młodzieży niepełnosprawnej i pełnosprawnej umysłowo. Okazało się, że mimo deklaracji zainteresowania poszczególnymi formami aktywności sportowej młodzież nie uprawiała ich czynnie w czasie wolnym.

Author's Keywords: youth, motor activity, mentally-disabled, rehabilitation
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprawność, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: physical education, efficiency, disability, physical disability, intellectual disability
Publikacje:
  • Wieczorek, M. (2011). Aktywność ruchowa młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako środek jej rehabilitacji. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 141-145.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"